Hitem letní sezóny NG v Praze – ve Velké dvoraně Veletržního paláce – bude od pátku výstava fotografií vašeho otce Ahae. To je skutečné, nebo umělecké jméno a proč bude při zahájení chybět?

Je to umělecké jméno. Ahae ve starokorejštině znamená „dítě“. Domnívám se, že stále chce být dítětem. Svoji nepřítomnost vysvětluje vždy takto: farmář nemá chodit ke stolu, na který podal jídlo. Tím myslí: reprezentuje mě moje dílo, proč tu mám být já? Pořizuje denně dva až čtyři tisíce snímků, a pokud by cestoval dva tři týdny, ztratil by hodně fotografických příležitostí. Takže zůstává ve své usedlosti, vzdálené asi hodinu od jihokorejské metropole Soulu. Já jsem v Praze fakticky jako kurátor výstavy, ústředí společnosti je v Bedford Hills nedaleko newyorského Manhattanu.

Tím se dostáváme k pointě výstavy, která má název Pohled z okna – intimní svědectví o plynutí času. Jak byste ji stručně popsal?

Ahae pořídil všechny snímky přírody – milión za poslední dva roky – pouze jedním oknem studia, v němž ve svém venkovském sídle pracuje. A činí tak od čtyř hodin ráno až do tmy. Chce zachytit, jak bohaté je naše životní prostředí i na malém prostoru. V Koreji máme zejména hodně ptáků a Ahae jich z jednoho okna vyfotografoval až 40 procent. Jedno místo sleduje nepřetržitě i celý den. Tím detailně zaznamenává také změny období.

Výstava přicestovala z New Yorku. Kam ještě zamíří?

Přehlídka ve Vanderbitt Hall newyorského Grand Central Terminal byla velmi úspěšná. Tamním ústředním nádražím projde denně 300 tisíc lidí. Samozřejmě ne všichni si výstavu prohlédnou, ale ty, kdo přijdou, to nutí přemýšlet. Kladou si otázku: pokud někdo dokázal pořídit z jednoho okna tolik fascinujících snímků, nemám já podobný poklad před svým domem? A neměl bych se proto o okolí lépe starat? V září nás čeká Moskva, v říjnu opět New York a příští rok Londýn – tam pořádáme malou prezentaci už nyní koncem července – a dále Paříž a Stockholm.

Kolik exponátů bude v Praze k vidění?

Přivezli jsme jich zhruba 120, ale ve dvoraně jich bude asi sedm desítek. Na obřím projekčním plátně se jich však denně objeví tisícovka. Hlavní vyvěšenou fotografií budou Javory na jaře o rozměru 10x5 metrů. Velikost dalších snímků se liší, několik jich bude formátu 3x5 metrů.

Podle tiskových materiálů má Ahae hodně pestré zájmy. Je dokonce i vynálezce. Co převažuje?

Můj otec je především podnikatel. Za svého života vytvořil mnoho společností, ale do byznysu vždy promítal svou touhu pečovat o životní prostředí a dbát o lidské zdraví. Od svého mládí byl rovněž velkým umělcem. Maloval, byl sochařem, psal básničky – některé budou v korejštině, angličtině a češtině i na výstavních panelech v NG – a vášnivě se věnoval fotografování. Kvůli podnikání s tím ale musel na 20 až 30 let přestat. Dnes je mu 70 let a k fotografování se vrátil.