­Den otevřených dveří provází obrovský zájem veřejnosti. Od nového točitého vstupu se vine dlouhý čtyřstup. Zahýbá za roh do Muzejní a za další roh do Letohradské ulice. Aby se lidé dostali do haly s expozicí, která mapuje celý historický vývoj dopravy, musejí stát desítky minut na mraze. Zájem podle mluvčí muzea Alice Třískové ale neopadává a fronta se zkrátila jen mírně. „Mezi 10. a 12. hodinou se dovnitř dostalo asi 1400 lidí,“ oznámila Třísková.

Dopravní hala Národního technického muzea v Praze se pro veřejnost po čtyřech letech otevřela dočasně na jeden den - 29. prosince 2010.

Dopravní hala Národního technického muzea v Praze se pro veřejnost po čtyřech letech otevřela dočasně na jeden den - 29. prosince 2010.

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Starší návštěvníci se mohli v dopravní hale na vlastní oči přesvědčit, že působivá instalace neztratila nic ze své atraktivnosti. Děti, které si na ni nevzpomínají, ohromily především zavěšené letouny.

Historický letoun Jana Kašpara

Mezi nimi i ten, ve kterém průkopník české aviatiky Jan Kašpar vykonal v květnu 1911 slavný let z Pardubic do Velké Chuchle. Vzdálenost 121 kilometrů překonal tehdy za 92 minut ve výšce asi 800 metrů. Šlo o historicky první dálkový let v dějinách českého letectví. Své aero Kašpar o dva roky později věnoval právě technickému muzeu.

Stíhačka Supermarine Spitfire

Poprvé si mohli návštěvníci prohlédnout legendární stíhačku Supermarine Spitfire, s níž se do vlasti vrátili českoslovenští letci bojující za svobodu v Británii. V přízemí rozlehlé haly udivovaly svou majestátností dvě obrovské parní lokomotivy.

Dopravní hala Národního technického muzea v Praze se pro veřejnost po čtyřech letech otevřela dočasně na jeden den - 29. prosince 2010.

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Dopravní hala Národního technického muzea v Praze se pro veřejnost po čtyřech letech otevřela dočasně na jeden den - 29. prosince 2010.

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Dopravní hala Národního technického muzea v Praze se pro veřejnost po čtyřech letech otevřela dočasně na jeden den - 29. prosince 2010.

Dopravní hala Národního technického muzea v Praze se pro veřejnost po čtyřech letech otevřela dočasně na jeden den - 29. prosince 2010.

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Ostatní byly z Letné odstraněny a stanou se součástí sbírek chystaného železničního muzea na Masarykově nádraží. Mezi nablýskanými veterány se těšil pozornosti i automobil značky Benz z roku 1912 patřící kdysi dědečkovi Karla Schwarzenberga.

"Byl v garáži na Orlíku, měli jsme ho jako relikvii a nikdo na něj nesměl ani sáhnout," řekl dojatý Schwarzenberg v září 1990, když zaprášený vůz po 43 letech v muzejním depozitáři opět uviděl. V restituci o něj ani nepožádal, usoudil, že bude ve správných rukách.

Nový ředitel NTM Karel Ksandr po dohodě s ministrem kultury Jiřím Besserem (TOP 09) stanovil otevření letenské budovy NTM na 15. února. I tak půjde jen o některé expozice, například dějiny hornictví a metalurgie se ještě musejí připravit. Zda se do února den otevřených dveří zopakuje, není zatím jasné.