Základní pravidla pro Den D jsou jednoduchá. Každý podnikatel představí v krátké prezentaci investorům svůj obchodní plán a řekne, kolik peněz v rozmezí 200 000 až 1,5 miliónu Kč na něj potřebuje. Nabídne za to určitý podíl na projektu vyjádřený v procentech. Pak už musí čelit spršce otázek lidí s hlubokými zkušenostmi ze světa byznysu, kteří sice mají v úmyslu dát k dispozici své peníze, rozhodně to ale nemíní udělat zadarmo.

Úkolem podnikatele je získat všechny peníze, které potřebuje. Pokud požaduje například 500 000 Kč, ale investor chce poskytnout jen 250 000 Kč, odchází podnikatel bez peněz – pokud ovšem nepřesvědčí dalšího investora, aby mu poskytl zbývající částku. Přesvědčit investory není nic lehkého. I když svolili k účasti s vědomím, že jde především o inteligentní televizní zábavu, mají stále na zřeteli i další důležitou okolnost: na svých investicích chtějí vydělat.

Proč šli do soutěže


Pětici investorů, kteří souhlasili, že budou 13 večerů za vlastní peníze bavit televizní diváky a zároveň pomáhat nadějným projektům, tvoří osobnosti s bohatou podnikatelskou a manažerskou minulostí. Opít je rohlíkem je stejně nemožné, jako je zaslepit efektní prezentací naprostého nesmyslu.

"Zažili jsme několik velmi profesionálních prezentací, kdy byli autoři překvapeni, že nám jejich projekt nepřipadá nijak zajímavý, i když jej umějí nabídnout a mají přitom na sobě drahý oblek,“ vzpomíná na natáčení Dana Bérová, ředitelka pro rozvoj obchodu poradenské firmy Gartner a někdejší ministryně informatiky.

„Čekám na nové příležitosti, proto jsem také uvítal pozvání do Dne D,“ říká Tomio Okamura, tokijský rodák, který se hrdě označuje za Čecha. Pořad zná z Japonska, čekal proto spíš show. „Sám jsem tedy přišel nejen investovat, ale také se bavit,“ popisuje úspěšný podnikatel v turistickém průmyslu.

Peníze nestačí, projekty chtějí hodně práce


„Při tomhle způsobu investování nikdy nestačí jen odložit peníze a čekat, co vynesou. Vždycky musíte počítat s tím, že si to budete muset i odpracovat. Otázka je do jaké míry. Většinou se nakonec zjistí, že peníze hrají minoritní roli,“ upozorňuje Ivan Pilný, zakladatel české pobočky Microsoftu a později mimo jiné předseda představenstva Českého telecomu.


Marta Nováková, předsedkyně představenstva společnosti U&SLUNO, je přesvědčená, že se v soutěži „ocitla spíš omylem“. "Dramaturgii sice chyběly ženské, na casting jsem ale šla s tím, že si mě nevyberou. Když o mě televize projevila zájem, nechala jsem si ještě čas na rozmyšlenou. Pak jsem si ale řekla, že změna je život a třeba v soutěži narazím na nějakou zajímavou příležitost,“ vysvětluje svou motivaci.

"Loni jsme jednali s jedním partnerem o možném kapitálovém vstupu do naší firmy. Vypadalo to, že se mi uvolní ruce a já se budu moci věnovat i jiným projektům. V soutěži Den D jsem viděla šanci nějaké takové najít,“ dodává.