Máme každý z nás v sobě temnou stránku? Jsme všichni schopni zabíjet? Ne? Ani když nám seberou to nejcennější? Ani když naše dobrá část čelí pudu sebezáchovy? Ne méně závažné než tyhle otázky si klade režisér Christopher Nolan (Memento, Batman začíná) v Temném rytíři.

Temný rytíř je jednoznačným triumfem Heatha Ledgera

Batman věří ve světlejší odstíny v lidech, jeho protihráč Joker v tmavější, ani jeden z nich si ale není jistý. A film testuje obyvatele smyšleného města Gothamu (jakési laboratoře dnešního světa) opravdu velmi rafinovaně. Pomocí metafor dokonce před volbu staví i různě uspořádané společnosti. Chodí to jinak v demokracii (loď plná nevinných lidí) a jinak ve státě, kde platí právo silnějšího (loď plná vězňů)?

Batman má oproti všem komiksovým kolegům a kolegyním velkou výhodu. Nikdo není tak rozpolcený, nejednoznačný a zranitelný hrdina jako on. Všichni ti Supermanové mu nedosáhnou nad kotníky. A v Temném rytíři je to znát víc než v jakémkoliv jiném batmanovském snímku.

I proto, že Nolan našel odvahu dát filmovému komiksu myšlenku hlubší než papír, na kterém vznikl. A taky proto, že se konečně našel herec, který v sobě kus Batmana má nebo to aspoň dokáže skvěle hrát - Christian Bale (Batman začíná, Equilibrium). Jenže přes jeho mužné tělo a slabost ve výrazu na plátně tentokrát, úplně bez ohledu na děj, prohrává.

Joker je mistrovsky napsán a především geniálně zahrán

Temný rytíř je totiž jednoznačným triumfem Heatha Ledgera (Patriot, Zkrocená hora, I’m not there). Bohužel triumfem posmrtným. Jeho Joker je mistrovsky napsán a především geniálně zahrán. Přestože je od samého začátku jasné, že je to padouch, člověk, který nemá zábrany, neřídí se žádnými pravidly, provádí ta největší zvěrstva, na lidských životech mu vůbec nezáleží, je čiré zlo, přesto si ho zamilujete. A zároveň se ho budete hrozně bát. Ledgerův Joker nepůsobí jako karikatura, ale jako skutečný psychopat, a přesto je vás schopen pobavit, i když zrovna vyhazuje do povětří nemocnici.

Nejlepší film všech dob, jak tvrdí 200 tisíc diváků a divaček na nejuznávanějším filmovém serveru IMDB, ale Temný rytíř není (když už přistoupíme na to, že se snímky dají srovnávat i napříč žánry). Na úvod jsem napsal, že film několik svazujících pravidel zlomil a několik obešel. Bohužel jich i několik zůstalo.
Jedno z nich se týká vizuální stránky.

Gotham vypadá jako typické moderní velkoměsto, nic kresleného, syrové, každodenní prostředí. To je určitě plus. Přesto je u Temného rytíře patrná i snaha o jakousi vizuální uhlazenost. Obrázky k sobě musí pasovat, vše musí vypadat „jako ve filmu“, navazovat na sebe, chybí tu aspoň nějaký škrábanec.

Temný rytíř má i pár dalších nedokonalostí

A nemyslím tím chybu nebo nedbalost. Režisér Nolan ještě na tomto poli nedokáže to, co třeba Nikita Michalkov ve filmu Dvanáct nebo, jdeme-li ještě více do historie, to, co Bergman v Personě. Rozbít tuhle uhlazenost by znamenalo útěk i z jakéhosi gumového vězení hollywoodské produkce (ve kterém ale zůstává drtivá většina snímků a nezáleží na zemi vzniku).

Navíc Temný rytíř má i pár dalších nedokonalostí: nepřesvědčivý závěr a ne úplně dobře napsanou postavu Harveyho Denta. Bez ohledu na to vznikl výborný snímek a dokonalá pocta herectví Heatha Ledgera, nemá na něj ani Joker Jacka Nicholsona ze zpracování z roku 1989. U batmanovských filmů platí vždy, že u nich budou plesat milovníci komiksů, ale teď poprvé můžu s klidným svědomím napsat, že u něj budou plesat i všichni ostatní.

 

Temný rytíř
USA 2008, 152 min. Režie: Christopher Nolan, scénář: Jonathan Nolan a Christopher Nolan, kamera: Wally Pfister, hrají: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaalová, Gary Oldman, Morgan Freeman