ANKETA UKONČENA

 

Děkujeme za vaše e-maily a vzhledem k řadě nedorozumění znovu opakujeme:

- anketa je o amerických celovečerních hraných sci-fi filmech (koprodukce jsou přípustné); přišly nám desítky mailů, ve kterých pisatelé žádají o zařazení děl ruských, japonských či francouzských atd., některé filmy dokonce ani nebyly sci-fi

- spousta pisatelů nepochopila Předběžný návrh TOP filmů - jednalo se o předběžný návrh k diskuzi a emotivní maily ve stylu "jak jste mohli zapomenout na můj oblíbený film" jsou zcela zbytečné. Nešlo o seznam všech filmů do ankety, ale pouze o jakousi "smetánku", tedy naše nejoblíbenější snímky ze seznamu všeobecně uznávaných. Samozřejmě jsme nezapomněli ani na další, od začátku se počítá s tím, že v anketě bude asi 100 filmů.

- naprosto nás šokoval názor pisatele, který se nepředstavil, a poučil nás, že se máme seznámit s definicí sci-fi, protože Terminátor a Vetřelec prý nejsou pořádné sci-fi. Nevíme, o jakou definici jde, ale zřejmě jí vymyslel Král bramborových lidí z lodi Červený trpaslík

- komiksové pohádky jako Superman apod. jsou sice hezké, ale jako sci-fi to nelze brát vážně

- některé další nominace se nám zdají divné, ale je to vaše čtenářská anketa a vy jste si je přáli (např. Armageddon). Problémy byly i s Frankensteinem a Krotiteli duchů - pro někoho je to sci-fi, pro jiného ne. Po dlouhém mučivém rozhodování a poradě s Františkem Fukou jsme se rozhodli, že je tam necháme. A poslední poznámka: Gappa není jen japonský film, ale i film USA - ověřte si na IMDB.   

TOP SCI-FI

(komentář: Petr Cífka)

2001: Vesmírná odysea

Samozřejmý pilíř žánru. Vesmírná báseň, která se bez znalosti literární předlohy těžko chápe, ale snadno prožívá.

Blade Runner

Temný skvost, jehož myšlenky trumfují i atraktivní vizáž. Kult Scottova opusu o replikantech (a jednorožcích) přiživují i různé střihové verze a nelehká dostupnost v našich končinách.

Blízká setkání třetího druhu

V dobách, kdy jsem si hrával s lopatičkou a kyblíčkem na pískovišti, si něco podobného užíval Richard Dreyfus při plácání pahorku, jenž se mu zjevil v pěně na holení. Pro mě jeden z nejpůsobivějších momentů filmové historie, který labužnicky stupňoval neklid před návštěvou neznámých bytostí. Ještěže Spielbergovi mimozemšťané skoro vždy ctili pravé rodinné hodnoty.

Den, kdy se zastavila země

Zlatý věk americké sci-fi po druhé světové válce s sebou přinesl nejen spoustu podivností, ale i několik nadčasových lahůdek. Den není úplnou špičkou, ale i tak jeho inteligence převažuje "naivitu" technického provedení.

Dvanáct opic

Terry Gilliam namočil svůj štětec do kbelíku s proklatě paranoidním barvivem a vymaloval s ním hříčku, v níž se cestuje časem na hranici nervového zroucení. Impozantní využití časových paradoxů, deprese a vratkosti lidského rozumu.

E.T. - Mimozemšťan

Precizní dojemná ukolébavka na dobrou noc, která je tak přeslazená, že už se na ní nějak nejsem schopen dívat. Vzpomínky na dětské fandění "ítýmu" asi stačí.

Frankensteinova nevěsta

Atmosféričtější a nejen pro dnešního diváka přitažlivější sci-fi horor než drtivá většina jiných klasických fláků od společnosti Universal.

Invaze lupičů těl

Invaze lupičů těl byla zpracována několikrát a rovnou dvakrát bezmála geniálně (právě dokončovaný remake s Nicole Kidman a Danielem "007" Craigem má velkou konkurenci). V Siegelově verzi z roku 1958 dusnou atmosféru a sugestivní zvukovou kulisu obohacuje podvědomý strach z komunistické hrozby ve vypjaté době McCarthyho honu na čarodějnice. I bez ideologických podtextů ale akvěle natočené a stále působivé dílo.

Incredible Shrinking Man

Velmi vynalézavý a roztomilý archívní filmeček (50. léta) o pánovi, který se dívá na jaderný mrak a pak se najednou zmenšuje a zmenšuje a zmenšuje... až je úplně maličký.

Matrix

S Pulp Fiction asi jediný vpravdě revoluční počin devadesátých let. Úderná báchorka o hackerovi, který ke spáse světa přišel, určila nové možnosti počítačových kouzel a pobláznila celou generaci filmových fanoušků. Snímek s myšlenkovým přesahem i dechberoucí akcí.

Návrat do budoucnosti

Věčně mladý základ klasické trilogie, který si bere to nejlepší z fantaskní zápletky, jemného retra a rodinně-komediálních schémat. Film pro lehce zvednuté koutky a hlavu posléze zamotanou do (zprzněných) časových paradoxů.

Neviditelný muž (verze 1933)

Filmové sci-fi bylo pořád v plenkách, přesto si musí člověk ještě dnes lámat hlavu s tím, jak to sakra udělali. Pionýrské trikové technologie ve službách vzrušujícího tajemna.

Pátý element

Barevná show, která místy vypadá spíš jako pařížská módní přehlídka než výpravný film. Přestylizovaný, ale náremně chutný evropský popcorn, který využil nejen amerických peněz, ale i nejúčinnějších hollywoodských vyprávěcích vzorců.

Planeta opic (verze 1968)

Věčná klasika domácí televizní scény, která antiamerikanistům potvrzuje, že chytřejší než elita Spojených států jsou i opice. Jinak skvěle gradovaná beznaděj, vyšperkovaná v závěru mrazivou pointou.

Potomci lidí

Působivý obraz světa na pokraji zkázy, v němž se přestaly rodit děti. Dokonale nasnímané dílo Alfonso Cuárona, která se trochu paradoxně pokouší o maximální míru realističnosti. Ideální film pro Jiřího Čunka a jeho úvahy o přemisťování jistých skupin obyvatel.

Predátor

Zavřete do džungle pár ostrých chlapíků, nechte je občas utrousit tvrďáckou hlášku a dostanete akční masakr, který se ke sci-fi řadí vlastně jen šmejdem z vesmíru, jenž si dovoluje šlapat na velkého Arnolda. Jedna z nejprovařenějších osmdesátek

Star Trek film

Trekkies mě budou chtít lynčovat: Ale když už "Star", tak opravdu jedině "Wars".

Star Wars (Hvězdné války): Epizoda IV - Nová naděje

...a od té chvíle se dějiny kinematografie dělily na dobu před a po Hvězdných válkách. V jednoduchosti je síla, tím spíš pokud je zabalena do revolučního hávu. George Lucas nasál akurátní míru inspirace z bájí a pověstí, vzpomněl si na samuraje a vytvořil svět s okouzlující mytologií a nadčasově srozumitelným příběhem. Precizní zábava pro děti od šesti do sta let. Síla nás provázej!

Star Wars: (Hvězdné války) Epizoda V - Impérium vrací úder

Vrchol vesmírné ságy. Když zaznělo "Já jsem tvůj otec!", otřásla se nejen předaleká galaxie.

Terminátor

Nápad rozvíjený bez enormních investic, v němž James Cameron naplno ukázal, komu bude patřit žánr v následujících dekádách. Muž a žena vs. stroj - ve stínu apokalypsy.

Terminátor 2: Den zúčtování

Dvojka přitvrdila hlavně v oblasti trikových technologií. Tekutý T-1000 určoval tehdejší standardy, těžkotonážní akce se pevněji propojila s vizí tragické budoucnosti a výsledek byl nezapomenutelný. A stále je.

Total Recall

Mars, Arnold Schwarzenegger, parádní záporák, mrcha Sharon Stone, znetvořené děti vylézající z břich a ženy s nestandardním počtem ňader: Šest důvodů, proč je Paul Verhoeven považován za geniálního... úchyla.

THX 1138

S pořekadlem "za málo peněz hodně muziky" lze zjevně uspět i v tak nákladné škatulce. George Lucas si ještě nehrál se stíhačkami nebo zelenými permoníky, a tak mu k psychologizování stačilo pár interiérů s nadvládou bílé barvy.

Vetřelec

Žádný jiný film neudělal ze zvuku tlukoucího srdce tak ostrou zbraň. Skvělá výprava a lahodné načasování prvního útoku.

Vetřelci

Jeden z nejpamátnějších receptů na změnu žánru při zachování (nebo upgradeu?) kvality. Z klaustrofobického psychothrilleru střílečka! James Cameron má ve výběru po zásluze polovinu filmografie, protože jeho mohutné akční podívané dokázaly strhnout i bez vražedně rychlého střihu a ždímání slz.

Věc

Další temná sci-fi, v níž John Carpenter přináší na ztemnělé ledové pláně hororovou úzkost. Geniální konec!