Hlavní obsah

Podivínský animovaný film Jedné noci v jednom městě

Právo, Michaela Mertová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jméno režiséra a výtvarníka Jana Baleje se zapsalo do širšího povědomí díky jedné z povídek celovečerního animoavného filmu Fimfárum 2. Ve zdařilé adaptaci Werichovy povídky Strýčku, proč je moře slané se Balejovi podařilo zůstat věrný předloze i sám sobě. Svět v povídkovém snímku Jedné noci v jednom městě, na kterém Balej spolupracoval se scenáristou Ivanem Arsenjevem, je jiný.

Článek

Ve filmu se setkáváme s osudy podivínů, které se mohou skrývat za dveřmi vašich sousedů, nebo je vykouzlila vaše vlastní fantazie. Jsou to příběhy s prvky hororu i černého humoru, ale nečekejte krutost nebo násilí.

Jedna z postav má vlastní domácí psí krematorium

Vše se odehrává během jedné noci mezi rozsvícením a zhasnutím pouliční lucerny. Lampářka je stejně podivínská jako ostatní hrdinové těchto téměř neuvěřitelných příběhů: myslivec si svůj pokoj vyzdobil jako les a hraje si na lov, matka věnuje veškerou péči a lásku oslovi místo dětem a manželovi, pouliční harmonikář si přišije cizí ucho a začne malovat jako van Gogh, je tu majitel malého domácího psího krematoria, který si vytvoří ještě urnový háj v komoře, anebo dva opilci, kterým džin z lahve plní jejich nejrůznější "opilecká" přání.

Z tohoto světa, kde se najde místo i pro tajemnou kavárnu, trochu vybočuje prostřední povídka Větvička a Ploutvička o přátelství kapříka a jabloně v průběhu čtyř ročních období, kteří žijí trochu jako lidé. Ale i tento příběh může být příběhem právě "této noci v tomto městě".

Tři povídky byly natočeny v rozmezí let 2000-2006 a jsou dokladem vytrvalosti tvůrců, kteří i za současných nelehkých podmínek v našem animovaném filmu zůstávají oboru věrni a pokračují v tradici české školy jak svou technickou profesionalitou, tak autorským tvůrčím přístupem. Snímek je bez dialogů a komentáře, ale mluvené slovo by tu bylo zbytečné, protože obrazová výpověď postačí k pochopení děje jednotlivých povídek i celého snímku.

Film je ukázkou bohaté fantazie

Ve všech příbězích nalezneme mnoho tvůrčí fantazie, drobné animační i výtvarné gagy, které nikdy nejsou samoúčelné ani podbízivé (například návštěva Větvičky a Ploutvičky v baru, Větvičkova noční můra, nápaditá realizace nejrůznější opileckých přání, které i trpělivý kouzelný džin plní s humorem ad.), je zde i dostatečný prostor pro divákovu imaginaci.

Tvůrci sice zdůrazňují, že snímek není pro děti, ale přesto - nepodceňujme dětského diváka. Věřím, že i některé děti by si ve snímku dokázaly najít mnoho zajímavého, co třeba nám "dospělým" uniklo. Režisér a výtvarník Jan Balej je výraznou osobností českého animovaného filmu a tento snímkem by jej měl, jak doufám, zapsat do povědomí diváků, a to nejen těch, kteří navštěvují festivaly.

Jedné noci v jednom městě

Režie: Jan Balej, scénář: Ivan Arsenjev, výtvarník: Jan Balej, animace: Alfons Mensdorff-Pouilly, kamera: Miloslav Špála, střih: Magda Sandersová, zvuk: Zbyněk Madera, hudba Tadeáš Věrčák.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám