Hlavní obsah

Velký přehled nehodovosti v Česku. Patříme k nejnebezpečnějším zemím Evropy

Novinky, Kateřina Mahdalová

Dopravní nehody jsou podle OSN druhou nejčastější příčinou úmrtí mladých lidí. Více než 40 procent úmrtí při dopravních nehodách postihuje věkovou skupinu do 25 let. V loňském roce v ČR zemřelo v důsledku dopravních nehod 547 osob, z toho 16 dětí. V porovnání s evropskými zeměmi se Česko drží na předních místech s vysokou úmrtností při nehodách.

Článek

Redakce Novinek připravila na základě policejních statistik unikátní podrobné mapy a grafy strukturované podle příčin a následků dopravních nehod. Následující mapa zachycuje smrtelné nehody, k nimž došlo v loňském roce na českých silnicích. Filtrovat můžete podle stavu, v jakém se nacházel řidič vozidla.

Interaktivní mapu se všemi smrtelnými nehodami najdete ZDE. Verze zachycující vývoj v čase je ZDE. Většími body na mapě jsou zvýrazněné případy, kdy nehodu zavinil chodec nebo řidič nemotorového vozidla (kola, ručního vozíku nebo potahového vozidla).

  • 7. června kolem osmé hodiny večer se na hlavním tahu mezi Olomoucí a Přerovem čelně srazila dvě vozidla. Celkem se zranili čtyři cestující, tři lidé zůstali ve zdemolovaných vozech zaklíněni. Řidiči obou vozů srážku nepřežili.
  • 10. září krátce před šestou hodinou za Rožnovem pod Radhoštěm ve směru na Frenštát došlo k dopravní nehodě mezi motocyklistou a osobním vozidlem. Motocyklista po střetu namístě zemřel.
  • 3. listopadu po osmé hodině večer došlo na hlavním tahu z Plzně na Most ke smrtelné dopravní nehodě. Osobní vozidlo vyletělo ze silnice a následně narazilo do stromu. Řidič namístě zemřel.

To je výběr tří smrtelných nehod, k nimž došlo v loňském roce. Kdybychom měli popsat všechny oběti, záznamů by bylo 547. Za každým z nich pak je rodinná tragédie, při níž rodiče ztratili dítě, žena svého manžela, dítě jednoho nebo oba rodiče nebo snoubenec svou vyvolenou a podobně. Dětí bylo loni usmrceno 16, což je údaj, který dvojnásobně převyšuje předpoklad Národní strategie bezpečnosti silničního provozu.

Dokument ministerstva dopravy si klade za cíl zásadně snížit nehodovost na silnicích v České republice. Hlavním cílem je snížit do roku 2020 počet usmrcených v silničním provozu na úroveň průměru evropských zemí a současně proti roku 2009 snížit o 40 % počet těžce zraněných osob. Naplňovat se ho daří jen zčásti a například u zmíněné dětské úmrtnosti na silnicích předpoklad činil sedm obětí, ve skutečnosti jich ale bylo 16. Podobně realita (113) převyšuje předpoklad (101) u dětských těžkých zranění, i když ne tak výrazně.

Trend: posun k nejnebezpečnějším zemím EU

V porovnání s dalšími evropskými zeměmi patří Česko, co se týče smrtelných nehod na silnicích, k zemím spíše na východě Evropy. Zde se vymyká Slovensko, které je na tom statisticky lépe.

Národní strategie bezpečnosti byla přijata v roce 2011 a revidována v roce 2017, kdy se v ní uvádí: „Již druhý rok se opakující varovný trend v nárůstu počtu usmrcených má o to větší závažnost v tom, že v evropském porovnání se přibližujeme nejnebezpečnějším zemím EU, místo toho, abychom se přibližovali jejich průměrné úrovni.”

Velký přehled nehodovosti v Česku. Jak se bourá v jednotlivých městech

Krimi

V dalším díle se budeme věnovat nehodám zaviněným nepozornými a nezkušenými řidiči.

Reklama

Výběr článků

Načítám