Hlavní obsah

Velký přehled nehodovosti v Česku. Patříme k nejnebezpečnějším zemím Evropy

Dopravní nehody jsou podle OSN druhou nejčastější příčinou úmrtí mladých lidí. Více než 40 procent úmrtí při dopravních nehodách postihuje věkovou skupinu do 25 let. V loňském roce v ČR zemřelo v důsledku dopravních nehod 547 osob, z toho 16 dětí. V porovnání s evropskými zeměmi se Česko drží na předních místech s vysokou úmrtností při nehodách.

Velký přehled nehodovosti v Česku. Patříme k nejnebezpečnějším zemím Evropy

Redakce Novinek připravila na základě policejních statistik unikátní podrobné mapy a grafy strukturované podle příčin a následků dopravních nehod. Následující mapa zachycuje smrtelné nehody, k nimž došlo v loňském roce na českých silnicích. Filtrovat můžete podle stavu, v jakém se nacházel řidič vozidla.

Interaktivní mapu se všemi smrtelnými nehodami najdete ZDE. Verze zachycující vývoj v čase je ZDE. Většími body na mapě jsou zvýrazněné případy, kdy nehodu zavinil chodec nebo řidič nemotorového vozidla (kola, ručního vozíku nebo potahového vozidla).


  • 7. června kolem osmé hodiny večer se na hlavním tahu mezi Olomoucí a Přerovem čelně srazila dvě vozidla. Celkem se zranili čtyři cestující, tři lidé zůstali ve zdemolovaných vozech zaklíněni. Řidiči obou vozů srážku nepřežili.
  • 10. září krátce před šestou hodinou za Rožnovem pod Radhoštěm ve směru na Frenštát došlo k dopravní nehodě mezi motocyklistou a osobním vozidlem. Motocyklista po střetu namístě zemřel.
  • 3. listopadu po osmé hodině večer došlo na hlavním tahu z Plzně na Most ke smrtelné dopravní nehodě. Osobní vozidlo vyletělo ze silnice a následně narazilo do stromu. Řidič namístě zemřel.

To je výběr tří smrtelných nehod, k nimž došlo v loňském roce. Kdybychom měli popsat všechny oběti, záznamů by bylo 547. Za každým z nich pak je rodinná tragédie, při níž rodiče ztratili dítě, žena svého manžela, dítě jednoho nebo oba rodiče nebo snoubenec svou vyvolenou a podobně. Dětí bylo loni usmrceno 16, což je údaj, který dvojnásobně převyšuje předpoklad Národní strategie bezpečnosti silničního provozu.

Dokument ministerstva dopravy si klade za cíl zásadně snížit nehodovost na silnicích v České republice. Hlavním cílem je snížit do roku 2020 počet usmrcených v silničním provozu na úroveň průměru evropských zemí a současně proti roku 2009 snížit o 40 % počet těžce zraněných osob. Naplňovat se ho daří jen zčásti a například u zmíněné dětské úmrtnosti na silnicích předpoklad činil sedm obětí, ve skutečnosti jich ale bylo 16. Podobně realita (113) převyšuje předpoklad (101) u dětských těžkých zranění, i když ne tak výrazně.

Trend: posun k nejnebezpečnějším zemím EU

V porovnání s dalšími evropskými zeměmi patří Česko, co se týče smrtelných nehod na silnicích, k zemím spíše na východě Evropy. Zde se vymyká Slovensko, které je na tom statisticky lépe.

Národní strategie bezpečnosti byla přijata v roce 2011 a revidována v roce 2017, kdy se v ní uvádí: „Již druhý rok se opakující varovný trend v nárůstu počtu usmrcených má o to větší závažnost v tom, že v evropském porovnání se přibližujeme nejnebezpečnějším zemím EU, místo toho, abychom se přibližovali jejich průměrné úrovni.”


V dalším díle se budeme věnovat nehodám zaviněným nepozornými a nezkušenými řidiči.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků