Hasič Milan Lečko havaroval s hasičskou cisternou v Zábřehu, když jel k požáru vozidla. Vyjel na nezpevněnou krajnici, dostal smyk a neovladatelné auto narazilo do osobního domu, který zdemolovalo. Při nehodě jeden hasič zemřel a další tři včetně obžalovaného byli zraněni. Celková škoda přesáhla pět milionů korun.

Milanu Lečkovi za to dnes soud uložil šestnáctiměsíční trest s dvouletým odkladem a zákazem řízení na dva roky. Soudce přihlédl k tomu, že muž dosud nebyl trestně stíhán a od zaměstnavatele i z bydliště obdržel velmi příznivá hodnocení.

Ke druhé nehodě došlo letos v červnu v Bludově. Třiapadesátiletý Alois Rotter se v silném dešti srazil v zatáčce s osobním autem, jehož řidič zraněním podlehl. Rotter dostal roční podmínku se zkušební lhůtou 18 měsíců. Stejnou dobu nesmí řídit auto. Soud i v tomto případě přihlédl k polehčujícím okolnostem, žádné přitěžující neshledal.

Hasiči přijali po nehodách nová opatření

"Asi jsem průjezd zatáčkou špatně odhadl. Jsem z toho velmi špatný, kontaktoval jsem rodinu poškozeného. Udělali jsme sbírku a snažil jsem se dát sám něco navíc. Způsobil jsem něco, co se nemělo stát," řekl u pondělního soudu Rotter.

Znalci v obou případech dospěli k závěru, že nehodám bylo možné předejít, pokud by hasiči jeli pomaleji a přizpůsobili jízdu povětrnostním podmínkám a stavu vozovky. Oběti obou nehod neměli šanci na záchranu ani při rychlé lékařské pomoci, neboť utrpěli řadu závažných poranění.

Podle krajské mluvčí hasičů Vladimíry Hacsikové hasiči po nehodách přijali nová preventivní opatření. "Byl zpracován nový strojní řád s prvky prevence nehodovosti. Po každé směně se provádí kontrola tachografu. Pokud řidič překročí rychlost, musí to spolu s velitelem vozu zdůvodnit," řekla dnes ČTK mluvčí.

Řidiči byli navíc proškoleni, setkali se s psychologem. Ten poté navrhl zpracování celorepublikového programu pro snížení nehodovosti. Jeho součástí budou školení řidičů, psychologická sezení a v autech se objeví signalizační zařízení, jež řidiče upozorní na rychlost.