Akce, která potrvá téměř do konce června, začala včera u turistického centra Skalní mlýn v centru Chráněné krajinné oblasti Moravský kras. Předpisy porušil hned první zkontrolovaný řidič.

Soukromý dopravce z Chrudimi vezl zájezd seniorů na prohlídku jeskyní krasu. Při kontrole se zjistilo, že vůz má prasklé čelní sklo, řidiči chyběl seznam cestujících a neměl výkaz o svých jízdách za uplynulých osmadvacet dní. Čeká jej proto správní řízení na jihomoravském krajském úřadě, hrozí mu pokuta až do 100 tisíc korun.

Policisté dopravce ihned poučili, že měl okamžitě přerušit svoji jízdu, když zjistil, že má poškozené sklo. Seniorům na výletě měl ihned zajistit náhradní přepravu.

Policie bude u turistických atrakcí

„Budeme namátkově kontrolovat řidiče autobusů u všech známých turistických atrakcí, například u zoologických zahrad, hradů a zámků. Samozřejmě nechceme obtěžovat výletníky, takže ke kontrole využijeme čas, kdy budou na prohlídkách,“ řekl Právu Karel Kovář z jihomoravské dopravní policie.

Připomněl, že letní kontrolní akce zaměřené na autobusy a jejich řidiče kdysi začala pořádat jihomoravská policie kvůli podnětům rodičů. Těm se nelíbilo, že někteří dopravci vozí děti na školní výlety doslova v rozpadajících se vozidlech.
Kovář zdůraznil, že tyto doby jsou již dávno minulostí. Autobusy jsou většinou v dobrém technickém stavu. Problém je s neukázněností řidičů na dálkových trasách. Po 4,5 hodiny jízdy musí šofér udělat třičtvrtěhodinovou bezpečnostní přestávku, aby si odpočinul. Vše zaznamenává tachograf ve vozidle. Někteří řidiči se jej ale snaží ošidit.

Hrátky s tachografem

Například loni policie při kontrolách tachogramů na jižní Moravě odhalila šestnáct řidičů nákladních aut a autobusů, kteří bezpečnostní přestávky nejen nedodržovali, ale navíc se snažili kotouč z tachografu nejrůznějšími způsoby upravit. Za to jim hrozí pokuta, v trestním řízení i zákaz činnosti, nebo dokonce podmíněný trest vězení.

Počet odhalených řidičů byl tak velký, že krajský úřad zakoupil dopravní policii přístroj AMT, který jí usnadňuje odhalit nejrůznější vychytávky a čidla měnící data o době jízdy na tachografu.

„S podnapilými řidiči autobusů se setkáváme při kontrolních akcích jen zcela výjimečně. Naštěstí všichni větší dopravci kontrolují řidiče před nástupem do směny tak, že každý z nich musí dýchat do trubičky. Žádný zbytkový alkohol netolerujeme. Koneckonců je zcela na řidiči, jak se ke své práci staví a nakolik ji vykonává zodpovědně. Pořídit si alkoholtester a zkontrolovat sám sebe, že nejsem pod vlivem alkoholu, dnes není žádný problém,“ zdůraznil Kovář.