Zeman proto podal k Nejvyššímu soudu v Brně dovolání s tím, že podle jeho názoru obecné soudy nesprávně posoudily jednání řidiče po právní stránce. Požaduje, aby byl řidič za své jednání uznán trestně odpovědným.

Incident se stal 23. prosince 2015 u sjezdu na Bor ve směru na Plzeň. Údržbáři tam tehdy opravovali svodidla, v místě omezili rychlost na 80 kilometrů v hodině a uzavřeli pravý jízdní pruh.

Rozsvítil jsem dálková světla, aby mě jeho řidič viděl a nechal mě ještě se kolem něj prosmýknout.z výpovědi obžalovaného

Břuchanský v tomto úseku překročil povolenou rychlost, předjel několik vozidel a v okamžiku, kdy řidič kamiónu začal přejíždět do levého jízdního pruhu, musel intenzivně brzdit.

Sešlápl prý špatný pedál

Když skončilo dopravní omezení, Břuchanský nákladní vozidlo předjel, zařadil se těsně před něj a náhle snížil rychlost. Řidič kamiónu už nestačil na vzniklou situaci zareagovat a narazil do zadní části volkswagenu Břuchanského.

Nehodu a situaci, která jí předcházela, zachytila kamera za čelním sklem kamiónu. Policisté později zajistili ještě záběry z dálniční kamery a také z vozidla Břuchanského.

Stanislav Břuchanský, který podle státního zástupce na dálnici D5 osobním vozidlem vybrzdil kamión jako odplatu za to, že mu krátce předtím zabránil v předjetí.

Stanislav Břuchanský, který podle státního zástupce na dálnici D5 osobním vozidlem vybrzdil kamión jako odplatu za to, že mu krátce předtím zabránil v předjetí

FOTO: Patrik Biskup, Právo

Podle závěru tachovského soudu nebylo bez pochybností prokázáno, že obžalovaný sešlápl brzdu úmyslně, a tímto manévrem se tak chtěl řidiči kamiónu pomstít za předchozí kolizi.

Břuchanský se hájí tím, že po předjetí kamiónu omylem šlápl současně na brzdový a plynový pedál. Protože tuto možnost u soudu nevyloučil ani soudní znalec, nebylo podle předsedkyně senátu Michaely Řezníčkové možné bez pochybností rozhodnout, že šlo o úmyslné vybrždění.

Chyběly souvislosti

Podle Zemana ale soud nehodnotil důkazy v souvislostech, ale pouze jednotlivě a jednostranně. Poukázal především na další skutková zjištění, která obhajobu znevěrohodňují.

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman

FOTO: Jan Handrejch, Právo

„Z kamerových záznamů je zřetelné, že obžalovaný byl rozezlen manévrem řidiče kamiónu. Emoční vypětí je pak patrné jak ze skutečnosti, že poškozeného opakovaně problikával, tak i z vulgárních slovních výlevů na jeho adresu,“ vysvětlil Zeman s tím, že obžalovaný ani racionálně nezdůvodnil, proč se po předjetí zařadil těsně před nákladní soupravu.

Nelze odhlédnout ani od toho, že obžalovaný v průběhu trestního řízení změnil výpověď.nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman

„Nelze odhlédnout ani od toho, že obžalovaný v průběhu trestního řízení změnil výpověď. Nejprve tvrdil, že po předjetí kamiónu náhle zabrzdil proto, aby nepřekročil rychlost, která tam podle jeho tvrzení byla stále omezena. Posléze v reakci na provedené důkazy, podle nichž v místě brždění již žádné omezení rychlosti nebylo, přišel s verzí o omylu s pedály,“ poznamenal nejvyšší státní zástupce.

Podle znalců Břuchanský zpomalil před náklaďákem ze 114kilometrové rychlosti na 76 km za hodinu.

„Dojel jsem kamión, který začal blikat, že bude přejíždět do levého pruhu. Rozsvítil jsem dálková světla, aby mě jeho řidič viděl a nechal mě ještě se kolem něj prosmýknout. Protože dlouho nepřejížděl, myslel jsem si, že o mně ví a že mě ještě nechá projet,“ vypovídal obžalovaný muž. [celá zpráva]