Hlavní obsah

Železničáři dostali za vykolejení vlaku podmínky

– Vyškov

Vyškovský soud ve středu potrestal podmínkami tři pracovníky Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za vykolejení nákladního vlaku u Topolan na Vyškovsku. Nehoda se škodou téměř pět miliónů se stala před pěti lety, zraněn nebyl nikdo. V době veder se uvolnily šrouby držící koleje, a následně vlak vykolejil.

Foto: Novinky

Ilustrační foto

Článek

Podle soudu tomu mohli zaměstnanci SŽDC zabránit, kdyby si důsledně plnili pracovní povinnosti, odsouzení ale pochybení popírají. Rozsudek zatím není pravomocný. Soud trojici potrestal za obecné ohrožení z nedbalosti.

Vedoucí vyškovského provozního úseku SŽDC Vladimír Kuřátko a vrchní mistr Jiří Štefan dostali 30 měsíců vězení s podmíněným odkladem na dva roky. Vrchní mistr Arnošt Matoušek dostal 20 měsíců vězení s podmíněným odkladem na dva roky. Další dva pracovníky SŽDC, kteří byli také podezřelí z obecného ohrožení, soud viny zprostil. Proti rozsudku se na místě odvolal Kuřátko, kauzou se proto bude zabývat Krajský soud v Brně.

Vykolejilo 13 vagónů

Ze soupravy vykolejilo kvůli povoleným šroubům držícím koleje na pražcích 13 z 25 nákladních vagónů. Škoda byla vyčíslena na 4,7 miliónu korun. Nehoda se stala na rušné železniční trase mezi Brnem a Olomoucí. V době neštěstí projížděl vlak kritickým úsekem rychlostí 85 kilometrů v hodině.

Pracovníci SŽDC měli podle žalobce Radka Hůlky nařídit snížení rychlost na trati. "Strojvedoucí jim několik dní předem hlásili, že úsek není v pořádku. Je velkým štěstím, že vykolejil nákladní vlak a nehoda se obešla bez mrtvých a zraněných. Mohl vykolejit osobní vlak nebo rychlík," řekl Hůlka.

Ze znaleckého posudku vyplývá, že 99 procent šroubů u Topolan bylo povolených. Neštěstí se stalo v době veder, kdy se na více místech republiky zdeformovaly koleje. Souprava, kterou tvořilo 25 prázdných vagónů na uhlí, se při nehodě na Vyškovsku roztrhla a vykolejené vozy se převrátily.

Reklama

Výběr článků

Načítám