Přitom na první pohled se většinou nepozná, že osobák nebo náklaďák je vlastně skrytou smrtící střelou křižující silnici. Trubky jsou třeba stažené lanem a pod plachtou. Řidiči si však neuvědomují nečekanou obrovskou energii, jaká na náklad působí při prudkém brzdění či čelním nárazu.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Například malé dítě v okamžiku nárazu při rychlosti pouhých 50 km dosahuje v přetížení až 350 kg.

Jak Právo zjistilo, každá z významných pojišťoven eviduje desítky takových nehod ročně, kdy naši mistři volantu fatálně podcenili upoutání nákladu. Na střechu osobáku upevní stavební materiál pouze gumovými pavouky a pak se diví, že stačí odpor vzduchu při větší rychlosti, prudké brzdění nebo náklon v zatáčce, a už vše letí na druhé jako projektil z raketometu. Uchycení podceňují i šoféři náklaďáků a tahačů.

„Z povinného ručení evidujeme ročně přibližně sto událostí, které jsou způsobeny uvolněným nákladem z osobního nebo nákladního vozidla,“ sdělil Právu Milan Káňa z Kooperativy.

Traverzy probodly řidiče z protisměru

Vzpomíná na nedávný tragický případ, kdy jednadvacetiletý řidič favoritu vezl na vozíku pětimetrové traverzy. Ve velké rychlosti začal vozík vibrovat, až se muž dostal do protisměru. Vůz se vyhnul polskému fiatu, vozík však do automobilu najel tak razantně, až traverzy skončily v kabině vozu Fiat, ve kterém se nacházel seniorský pár. Traverzy do kabiny vletěly oknem a sedmasedmdesátiletého řidiče usmrtily. Jeho o rok mladší ženu odvezli záchranáři s těžkým zraněním.

Nebo na ložné ploše vezl řidič nákladního vozidla tabule skla. Při průjezdu zatáčkou se však náklad uvolnil z popruhů a spadl na protijedoucí felicii. Ke zranění naštěstí nedošlo.

Konstrukce vlekla holčičku 50 metrů

Jiný profesionální řidič řádně neupevnil ocelové konstrukce, ty se během jízdy sesunuly z ložné plochy a zachytily na chodníku holčičku, která pak byla tažena za tahačem padesát metrů. Utrpěla těžké zranění.

Jen kvůli špatnému upoutání nákladu přišel o syna jistý řidič kamiónu. Jel do Chorvatska a na místě spolujezdce seděl jeho syn. Musel náhle zabrzdit, náklad v návěsu se uvolnil, trubka prorazila do kabiny a spolujezdce, syna řidiče, usmrtila.

„U desítek případů ročně likvidujeme škody z uvolnění převáženého nákladu kvůli jeho nesprávnému připevnění. Sem patří také odlétnuté kolo anebo uvolněný přívěs za vozidlem,“ dodala Eva Svobodová z UNIQA pojišťovny.

Podle Dominika Kubika ze společnosti Carl Stahl, která se specializuje na výrobu kotvicích systémů, musejí být kurty, lana nebo řetězy vždy dostatečně napnuté. Doporučuje také náklad podkládat protiskluzovými vložkami.

Podle Kubika jsou u kamiónů mnohdy poutací kutry už dávno za hranicí své životností. V odborném tisku byly zveřejněny odhady, že až polovina kamiónů má špatně ukotvený náklad. V prodejnách s autopříslušenstvím jsou na některých popruzích dokonce upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v ČR. A přece se prodávají. Výsměch.

Kdo hradí škodu

„Poškozený řidič se může domáhat náhrady škody po pojišťovně viníka. Tato situace je pro něj poměrně výhodná, protože vůči pojišťovně bude mít větší jistotu vymožení svého nároku než proti samotnému viníkovi, který může být nemajetný,“ řekl Právu právník ze společnosti Vaše nároky.cz Petr Novák.

Obtížnější situace by ovšem pro poškozeného mohla nastat, pokud sám v době nehody porušil dopravní předpisy. Pokud by poškozený řidič například nedodržel dostatečnou vzdálenost nebo překročil povolenou rychlost, mohla by pojišťovna viníka namítat, že se právě proto nedokázal padajícímu nákladu včas vyhnout a přispěl tak ke zvětšení následků nehody.

„Poškozený by se v takovém případě stal jejím spoluviníkem a pojišťovna by mu nemusela proplatit škodu v plné výši,“ dodal Novák.