„Zejména jde o airbagy, xenonové světlomety, diodová světla pro denní svícení, ale i přední mlhovky, autobaterie či litá kola,“ upřesnila na dotaz Práva mluvčí České pojišťovny (ČP) Ivana Buriánková. Doplnila, že časté jsou už i případy, kdy zloději na objednávky vykrádají z auta rovnou celá sedadla, dokonce také kapotu či třeba roletu zavazadlového prostoru.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Nový trend, kdy už zloději tolik nekradou vnitřní vybavení vozidel, ale spíše jejich díly, se přitom odrazil i v policejních statistikách. Vloupání do aut a krádeží z nich loni proti předchozímu roku totiž skokově ubylo, a to téměř o 8000 případů. Zatímco v roce 2013 policisté evidovali téměř 31 tisíc krádeží z aut a vloupání do nich, loni jich zaznamenali téměř 23 tisíc.

Zloději mění taktiku

Jedním z důvodů poklesu je kromě změny taktiky zlodějů podle pojišťovny i policie stále se zlepšující zabezpečení aut jak ze strany výrobců, tak i majitelů. Nejúčinnější je kombinace mechanických systémů, jako je zámek řadicí páky a imobilizér, s těmi elektronickými v podobě alarmů a také napojení na centrální pult ochrany, tedy na nějakou bezpečnostní službu.

O tom, že se přesto krádeže z aut zlodějům i nadále vyplácejí, svědčí velmi nízká objasněnost případů ze strany policie. Ta sice proti roku 2013 stoupla o dvě procenta, kriminalistům se ale podařilo najít pachatele jen u pouhých 11,6 procenta ze všech krádeží z vozidel. Zajímavostí je, že v polovině případů se zloději vloupávají do aut ve dne, kdy více riskují odhalení. O to větší škody při tom podle Buriánkové napáchají.

„Nejde pouze o škodu způsobenou ukradením věci, ale také o ty, které po řádění zlodějů na autě zůstanou. Typicky jde o poničené a pořezané sedačky od střepů z rozbitých oken, rozřezané výplně dveří či poškrábané palubní desky,“ nastínila mluvčí ČP. Naopak za tmy prý zloději pracují „čistěji“ a „šetrnějším způsobem“, mají více času se soustředit, a navíc jdou po konkrétních autodílech.

Frčí starší auta

Taktiku v posledních letech změnili i zloději celých aut. Zatímco v minulosti kradli novější vozy, v posledních dvou letech se podle Buriánkové zaměřují na krádeže starších vozů kvůli náhradním dílům. To ostatně potvrdil i Pavel Hanták, mluvčí policejního Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ), jehož součástí je i specializovaný odbor bojující proti gangům zlodějů aut.

„V ČR končí převážné procento odcizených vozidel rozebráním na náhradní díly, se kterými se následně obchoduje. Nejohroženější jsou logicky ta vozidla, u kterých je po náhradních dílech největší poptávka a kterých jezdí v ČR nejvíce, tedy samozřejmě auta koncernu VW a především vozy značky Škoda,“ řekl Právu.

Hned po škodovkách si musí dávat na svá auta nejvíce pozor majitelé značek VW, Ford, Renault a Peugeot. Nejvíc na „odbyt“ jdou pak podle mluvčí ČP auta šedivé a stříbrné barvy, následují odstíny černé, bílé, modré a červené. I zde ale počet krádeží ve srovnání s rokem 2013 loni výrazně klesl, a to o více než 2700 případů. Předloni zloději ukradli přes 10 700 aut, v loňském roce to bylo něco málo přes 8000 vozidel.