Nápis varuje turisty z bud na stráni v Přední Labské před zakázanou jízdou na korbě nákladní lanovky.

Korba se kvůli prasklému tažnému lanu loni 29. listopadu zřítila hned po startu s pětičlennou rodinou z Pardubicka z výšky skoro deseti metrů. Těla letěla prudkým svahem spolu se změtí ocelových trubek a prken rozbité korby. Pád nepřežil 38letý muž. Dvojici těžce zraněných žen, jedno těžce a druhé lehce zraněné dítě ve věku osmi a jedenácti let převezly sanitky do nemocnic. [celá zpráva]

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Nákladní lanovka v Přední Labské

Zdroj: Vladislav Prouza/Právo

Dokumentace lanovky se doposud nemohou dobrat drážní inspektoři. Lanovka zkolaudovaná v roce 1979 na pět let jezdí dalších pětatřicet bez záznamů o údržbě a případných revizí.

„Schází jakákoli dokumentace, abychom mohli s jistotou říci, zda lanovka podléhá režimu drážního zákona nebo nikoliv. Nějakou dobu to potrvá. Všechny úřady se doposud chovaly, jako že nejde o regulérní lanovku, což ale neznamená, že tomu tak musí být,“ konstatoval náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

Nová korba lanovky na Přední Labské

Nová korba lanovky na Přední Labské

FOTO: Vladislav Prouza, Právo

Fakt, zda lanovka spadá pod kuratelu drážního zákona, určí míru zavinění a postihu případných viníků tragédie šetřené policií jako přečin ublížení na zdraví z nedbalosti a usmrcení. „Doklady o legislativním charakteru lanovky zatím nemáme. Nikdo doposud nebyl obviněn,“ potvrdil mluvčí policie v Trutnově Udo Ertner.

Provozovatel boudy Bumbálka Miloslav Jirman opravenou lanovku krátce po tragédii opět zprovoznil. „Nikdo nám to nezakázal,“ tvrdí Jirman. „Město, pokud budou vozit náklad a nikoli lidi, to nemůže ovlivnit,“ doplnil starosta Špindlerova Mlýna Vladimír Staruch (nez.).

Lanovek s podobně nedořešenou legislativou jako na krkonošské Přední Labské zřejmě jezdí hlavně v českých horách vícero. Majitelé je většinou provozují jako stavební vrátek nepodléhající drážnímu zákonu, což ale nevylučuje pravidelnou údržbu danou příslušnou normou.