Hlavní obsah

Za únorovou havárii vrtulníku se záchranáři může podle odborníků pilot

Právo, Pavel Orholz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Za únorovou havárii záchranného vrtulníku ve vánici u Horní Olešné na Pelhřimovsku může podle závěrečné zprávy Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (UZPLN) jeho zkušený 46letý bývalý armádní pilot.

Článek

Pilot letěl 5. února z Českých Budějovic do Jihlavy pro pacienta a dostal se do sněhové vánice. Při přistávacím manévru neodhadl podle závěrečné zprávy správně výšku a narazil do země. Z vrtulníku za 60 miliónů korun zůstala jen hromada šrotu, ale třem zdravotníkům z posádky se nic nestalo.

„Příčinou bylo rozhodnutí pilota přerušit let až v situaci, kdy meteorologické podmínky byly s velkou pravděpodobností horší než provozní minima HEMS pro jednopilotní provoz,“ píše se také ve zprávě.

Právu se podařilo muže, který létá na vrtulnících 28 let, z toho 20 let jako vojenský pilot a 8 let v letecké záchranné službě u společnosti, která provozuje leteckou záchranou službu, kontaktovat. Uvedl, že počasí v době vzletu bylo podle dostupných meteorologických informací sice hraniční, ale vyhovující a stabilní.

„V oblasti nehody však došlo k výraznému zhoršení letové dohlednosti. Vizuální reference rovněž podstatně ztěžovala souvislá sněhová pokrývka a neurčitá spodní základna oblačnosti. Rozhodl jsem se proto přerušit let, přistát a umožnit tak zdravotní posádce provést domluvu s dispečinkem záchranné služby o náhradním řešení převozu pacienta,“ popisoval momenty před havárií pilot.

Pilot znovu létá

Dále konstatoval, že při přistávacím manévru v konečné fázi letu zachytil podvozek vrtulníku při malé rychlosti o terén. „Před plánovaným místem přistání a pro sněhovou pokrývku nebyl vzhledem k okolí terén rozpoznatelný,“ podotkl pilot.

Po třech měsících od havárie znovu létá pro společnost provozující leteckou záchrannou službu. „Patří k nejzkušenějším pilotům a aktuálně znovu aktivně létá,“ uvedl provozní ředitel společnosti Martin Škvrně.

To, že znovu složil všechny potřebné zkoušky, potvrdila mluvčí Úřadu pro civilní letectví Jitka Ungrová. „Je to standardní postup. Pilot se podrobil řádnému přezkoušení, psychotestům, provedl kondiční lety, plnil vše, co měl a může tedy řádně létat,“ vysvětlila Ungrová.

Šéf záchranářů o pilotově vině pochybuje

Policisté stále vyslýchají jak pilota, tak i členy posádky. Čekali také na závěrečnou zprávu UZPLN. „Zatím jsme nikoho neobvinili,“ řekla mluvčí pelhřimovské policie Hana Kotková.

Šéf jihočeských záchranářů Marek Slabý, který byl při pádu letadla na palubě, Právu řekl, že o jakékoliv vině pilota pochybuje. „Nechci se k tomu zatím vyjadřovat a neznám závěry zprávy. Také policie zatím nic nevyšetřila. O jakémkoliv pochybení pilota však velmi silně pochybuji,“ zdůraznil Slabý.

Reklama

Výběr článků

Načítám