Dopraváci už vozy vybavené radarem a záznamovým zařízením používají. Jejich nasazení však nyní bude daleko intenzivnější, slibují. Doufají ve zvýšení operativnosti a odhalení neukázněných řidičů, kteří se riskantně pohybují v silničním provozu.

„Přímo v něm je možné odhalit a zadokumentovat přestupky, u kterých to při stacionární kontrole nejde. Například předjíždění vozidel v místech, kde to zákon zakazuje,“ řekla Právu Petra Srnková z Policejního prezidia ČR.

Policisté v rámci skrytého dohledu splynou s ostatními řidiči v provozu. Pokud zaregistrují protiprávní jednání, zadokumentují ho. Poté mohou vozidlo sami zastavit a projednat přestupek s řidičem, případně po zadokumentování předají informaci druhé hlídce, která přestupek vyřídí v rámci společné kontroly.

Nemají právo jezdit rychle

„Ve vozidlech bez označení ale nemají právo jízdy mimo předpisy. Pokud tedy budou někoho pronásledovat, například za rychlou jízdu, měli by vozidlo označit minimálně majáčkem a cedulí s nápisem policie, protože pojedou nepovolenou rychlostí,“ řekl Právu dopravní expert a bývalý dopravní policista Stanislav Huml. Podle něj je takový způsob kontroly účelný a dělá se všude v Evropě.

„Není možné dohlížet jen v autech v policejních barvách. Když je řidiči vidí, chovají se slušně a o pár kilometrů dál už někteří jedou zase hrozně,“ dodal.

Větší nasazení aut v civilním provedení plánuje dopravní policie především na dálnicích a rychlostních silnicích. „Vozidla lze ale také využít na ostatních komunikacích nižších tříd. O jejich nasazení rozhodnou příslušné útvary s ohledem na vyhodnocení dopravní nehodovosti a míst, kde dochází k častému porušování pravidel silničního provozu,“ vysvětlila Srnková.