Hlavní obsah

Moderní město se bez ekologické dopravy neobejde

Problémem Prahy je již mnoho let nákladní doprava. Ve městě se neustále staví a připravují se významné stavební projekty jako nová trasa metra D, pokračování městského okruhu, rychlodráha na letiště, rekonstrukce mostů a jiné. Bude tedy třeba do města dopravit velké množství stavebního materiálu, ideálně ekologicky, po řece Vltavě.

Foto: TBG METROSTAV s.r.o.

Stavební materiál na stavby v centru přijede takřka po řece, lodní dopravou

Článek

Velké městské projekty nelze postavit bez základního stavebního materiálu, kterým je beton. Ten se vyrábí na betonárnách a na stavbu se dopravuje autodomíchávači. Betonárna by měla být co nejblíže místu stavby, beton má krátkou dobu zpracovatelnosti. Proto v minulosti vznikly v blízkosti centra hlavního města dvě betonárny – Rohanský ostrov a Libeň. Navíc jejich umístění na břehu řeky Vltavy není náhodné. Stejně jako v mnoha zahraničních metropolích se kamenivo, hlavní složka betonu, dopravuje na betonárny nákladními loděmi.

Foto: TBG METROSTAV s.r.o.

betonárna Rohanský ostrov

Jedna nákladní loď uveze stejné množství kameniva jako 33 nákladních kamionů. Ročně se tak v Praze, díky promyšlenému umístění těchto betonáren, ušetří přes 10 tisíc jízd těžkých nákladních souprav. Nespornou výhodou betonárny Libeň je i její napojení na městský okruh, je umístěna u severního vyústění tunelu Blanka a ekologický beton je tak možné dopravit téměř po celé Praze.

Stavby ve středu města – tisíce ušetřených kamionů

Mnoho právě realizovaných zakázek v hlavním městě je zásobováno z těchto betonáren. Pro příklad lze uvést stavby nové budovy Nejvyššího kontrolního úřadu, bytové domy Nová Pergamenka (obojí v Holešovicích), bytové domy Palmovka, Ďáblice a Vackov, či rekonstrukce železničního koridoru Hostivař – Hlavní nádraží, to jsou další ušetřené tisíce jízd nákladních kamionů.

Foto: TBG METROSTAV s.r.o.

betonárna Libeň

Za posledních 15 let se v Praze díky těmto dvěma provozům ušetřilo přes 250 tisíc jízd nákladních aut. Bez jejich existence by frekventované pražské komunikace denně kolabovaly.

City Logistika – budoucnost nákladní dopravy ve městech

Nákladní dálnice až do centra – to je řeka Vltava. V Paříži je na řece Seině devět moderních betonáren a mnoho dalších nakládacích míst. V Praze jsou takové betonárny dvě. Podle některých plánů a studií by pražské silniční dopravě mohl ulevit komplexní systém městské City Logistiky, jehož iniciátorem je Ředitelství vodních cest. Ve spolupráci se zástupci hlavního města by tak mohl tento projekt významně přispět ke zefektivnění nákladní dopravy v metropoli, podobně jako tomu je i v dalších evropských městech.

Foto: TBG METROSTAV s.r.o.

Betonárna v Paříži na řece Seině zásobovaná loděmi

Foto: TBG METROSTAV s.r.o.

Ekologické betonárny

Výběr článků

Načítám