Hlavní obsah
Některé podvody vás můžou připravit i o desítky tisíc korun

Kradou vám peníze

Ušetřit několik stovek tisíc korun je pro většinu domácností otázka mnoha let. Často šetří i na úkor dovolených či jiných volnočasových aktivit, které zpestřují každodenní rutinu, aby si mohli pořídit třeba auto. Někdy ale o velkou část peněz přijdou, respektive někdo je o ni připraví. Jak se to stane a jak se ubránit?

Některé podvody vás můžou připravit i o desítky tisíc korun
Kradou vám peníze

Dávejte si pozor na své finance. Věta, kterou uslyšíte od nejednoho finančního experta. Možná jste v plánování svých příjmů a výdajů zdatní a máte pocit, že vás jen tak někdo neokrade. Přesto se i vám může v situacích, kterým nejste vystaveni často, stát, že o desítky tisíc korun přijdete. A nelze říct, že vaší vinou – nikdo z nás totiž není 100% imunní proti všem nástrahám, které se kolem nás vyskytují.

Tentokrát se nejedná o žádné investice do akcií, ani pokoutné prodeje spotřebičů za přemrštěné ceny, na které podvodníci lákají hlavně důvěřivé seniory. Řeč je o koupi ojetého auta, tedy o něčem, s čím se setká velká část populace. Vybrat si kvalitní ojeté auto totiž vyžaduje určité znalosti – a to nejen technické, ale je také třeba vědět, co se na trhu prodávaných ojetin děje za podvody, jak je rozpoznat a nenaletět. Některé podvody vás totiž mohou připravit i o desítky tisíc korun, a dokonce i více. Nejprve ve vás zanechají pocit skvělé koupě, který se ale po čase, kdy se skutečný stav vozidla projeví, značně prodraží.

Pozor na zatajené havárie. Vyjít vás mohou i na 100 000 Kč!

V první řadě je dobré vědět, že 99,3 % ojetých vozidel se prodávají jako nehavarované. Zatajují se především větší havárie, často totální ekonomické škody – jejich zatajením prodejce auto nejen rychleji a lépe prodá, ale může vydělat i více než sto tisíc korun. A podvody se zatajováním havárií kvetou nyní ve velkém. Jen za letošní dva zářijové týdny se Cebii podařilo u ojetin dovezených ze zahraničí odhalit 2443 havárií za 231 milionů korun. „Kdyby si lidé tato auta koupili a o havárii nevěděli, hodnotu vozů by přeplatili o zhruba 73 milionů korun. Na každém voze by kupující prodělal v řádech desítek tisíc korun,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už tři desítky let pomáhá lidem bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetin. Dodává, že nyní se lze setkat i s tisíci podvody týdně a počet podvodů roste kvůli zasažení trhu ojetin koronavirovými opatřeními na jaře, kdy byla omezená možnost kupovat auta a prodejcům klesly tržby. Ještě silnějším důvodem je podle Pajera to, že ojetiny začaly zdražovat a lidé chtějí za větší peníze mladší a méně ojeté auto bez známek poškození. Mladých ojetin je ale nedostatek a ze zahraničí se k nám dovážejí čím dál starší auta. Někteří prodejci se tak ve snaze zajistit si zisk a uspokojit přání zákazníka uchylují k zatajování havárií, stáčení tachometrů či uvádění falešného roku výroby, kdy tímto způsobem zpravidla vozidlo omladí o rok či dva (často uvádějí rok uvedení do provozu, který nemusí být totožný s rokem výroby).

Stočený tachometr vyjde kupujícího v průměru na 90 000 Kč

Stočený tachometr má zhruba třetina ojetin, které se prodávají. Jejich cena je v průměru navýšená o 20 %, v průměru cca o 45 000 Kč. Dalších 20 %, tedy dalších v průměru 45 000 Kč si pak v následujících letech vyžádají nečekané opravy a údržba, která souvisí s vyšším kilometrovým nájezdem. Kromě toho se prodávají auta, která jsou po totální havárii svařená dohromady z více havarovaných vozů a mají pozměněnou identitu. K tomu každé páté dovezené ojeté auto vykazuje ve skutečnosti jinou zemi původu, než kterou uvádí prodejce. Nejčastěji se falšuje německý nebo český původ, po kterých je větší poptávka a které ženou cenu vozu automaticky nahoru.

Přesto je ale možné si i nyní pořídit kvalitní ojetinu. Koupit se dá jak ve velkém či menším autobazaru, tak třeba i od vašeho známého. Buďte ale vždy obezřetní. „Hodně podvodů se děje na úrovni, kdy auto prodává známý známého. Nákup auta od fyzických osob je mnohem rizikovější, než v autobazaru,“ varuje Martin Pajer z Cebia. Dodává, že samotný fakt, že auto prodělalo například menší havárii či má stočený tachometr, ještě nemusí nutné vést k tomu, abyste si auto nekoupili. Je však potřeba znát jeho skutečný stav a případně ho koupit za adekvátní cenu.

Nejčastěji se falšuje německý nebo český původ auta

Prověřte si minulost auta na internetu

Jediné, co proti podvodům zabírá, je si auto důkladně prověřit před tím, než podepíšete kupní smlouvu. Tou dražší možností je fyzická prohlídka v servisu, která ale může přijít na tisíce korun a při níž se ani stočený tachometr často neodhalí, stejně jako se nedozvíte přesné vyčíslení případného (a již opraveného) poškození či skutečný rok výroby. Levnější variantou, která vás vyjde jen na několik stokorun (zhruba 0,02% průměrné prodejní ceny ojetiny!), je prověřit si pomocí VIN kódu vozidla jeho minulost v systému Autotracer online na www.zkontrolujsiauto.cz. Ten obsahuje přes miliardu záznamů o ojetinách s tuzemským i zahraničním (převedším německým) původem. Prostřednictvím průběžných záznamů o najetých kilometrech zde můžete zjistit, zda nemá auto stočený tachometr, dále zda není havarované a případně jaká vznikla při havárii škoda, jaký je skutečný rok výroby vozidla a jeho výbava dle výrobce, pro jakou zemi bylo vozidlo vyrobeno, dále datum první registrace, zda vozidlo není hlášené jako odcizené či zda není zatížené leasingem či spotřebitelským úvěrem nebo jak a za kolik bylo v minulosti inzerované. Můžete vidět také jeho fotografie z dřívější inzerce či z případné havárie a můžete si také zkontrolovat jeho aktuální tržní cenu. Získáte také návod k tomu, abyste si mohli sami zkontrolovat viditelné identifikátory daného vozidla, tedy to, zda vozidlo nebylo nelegálně předělané. Data do systému Autotracer poskytují české i zahraniční pojišťovny, značkové i neznačkové servisy a pneuservisy, autobazary a prodejci vozidel, české i zahraniční inzertní a aukční portály, policie či například leasingové a finanční instituce.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Výběr článků