Článek
V říjnu 2015 zkrachovaly hned dvě energetické společnosti – Česká energie a ST Energy. Jen Česká energie obsluhovala 6 500 zákazníkům, kterým dodávala elektřinu a plyn.
„Z toho vyplývá jasný závěr, že lidé při změně dodavatele by se měli kromě ceny zajímat i o zázemí dodavatele. Ne vždy ta nejlevnější cena musí značit také kvalitní službu o odpovídajícím servisu nemluvě,“ říká Zbyněk Laisek.
Úplně první krach energetické společnosti se odehrál v roce 2010 v případě Moravia Energo, Společnost Korlea Invest se do potíží dostala v roce 2012. Nyní není sto dostát svým závazkům České energie a to nejen vůči společnosti ČEZ Distribuce za rozvod elektřiny, ale i plynařům.
Jak ale odlehčit rodinnému rozpočtu na cenách energií? Podle Zbyňka Laiska je třeba se nutné na trhu zorientovat a pochopit, jak trh s dodavateli energie funguje.
„To je základní předpoklad, aby se člověk dokázal zorientovat v tom, co mu kdo nabízí. Důležité je také vědět, jak zní moje současná smlouva se stávajícím dodavatelem, zda je na dobu určitou, nebo neurčitou. Změna dodavatele vždy značí uzavření, případně vypovězení staré smlouvy a podepsání smlouvy nové,“ vysvětluje Laisek.
V situaci, kdy klient dodavateli kvůli lepší ceně někde jinde smlouvu vypoví, musí zaplatit sankci za její předčasné ukončení. Penále se počítají i ve vyšších tisícikorunách.
Veronika Bálšánová dále říká, jak dopadli klienti Česká energie a ST Energy: „Zákazníci ani jedné společnosti bez dodávek elektřiny ani zemního plynu nezůstali. Buď mohli ve zkráceném čase požádat o změnu dodavatele, nebo je začal zásobovat takzvaný dodavatel poslední instance.“
Podle ní jsou ochranné mechanismy na energetickém trhu nastavené tak, že je zákazník maximálně chráněn. I když se dodavatel dostane do potíží, nedojde k přerušení dodávky, zákazník si jen musí vybrat dodavatele nového, postaráno je o něj ale i v mezičase. Začít lze porovnáním jejich nabídky na Porovnej24.cz