Hlavní obsah
Foto: Právo

KOMENTÁŘ: Čtvrtina maturantů propadla z matematiky

Jako spoluautor knihy „Matematika pro trojkaře“ mám radost – prodeje poběží i během prázdnin. Otázka však zní, jestli takovou radost má mít i daňový poplatník – platící české střední školství.

Foto: Právo
KOMENTÁŘ: Čtvrtina maturantů propadla z matematiky

Letošní státní maturitní test z matematiky, zvaný bůhvíproč „didaktický“, se spíš povedl, než nepovedl.

Autoři sice pokračují v tradiční úchylce – napálit první příklad lehce nezvyklý, lehce nejasný a lehce těžký. Asi aby si maturanti procvičili nervy, ztratili nějaký cenný čas a zdravě asertivně pracovali.

Nicméně v souhrnu byl test sice o něco těžší než loňský, ale celkem vyvážený a ověřující středoškolské znalosti. Jeho výsledky se dají brát vážně.

Každý čtvrtý student dostal (dostane) pětku. Mají naprosto nedostatečné matematické znalosti a dovednosti. Vzhledem k tomu, že se dvě třetiny maturantů matematice vyhnuly a maturovaly raději z angličtiny – troufám si odhadnout, že v celém maturitním ročníku je nedostatečně vzdělaných ne čtvrtina, ale spíše polovina studentstva.

Můžeme počítat dál. Máme mnoho škol, kde tradičně odmaturují všichni nebo takřka všichni. To ale znamená, že máme i stejně škol, kde neodmaturuje polovina uchazečů. To není matematický příklad, to je realita. Letošní výsledky jsou o něco horší než loni, a loni byly školy se 70%, 60% či 50% neúspěšností.

A co se stalo?

TV Nova odvysílala v hlavních zprávách jednu reportáž. Na pár odborných portálech někdo něco napsal. Ale co se stalo reálně? Co se stalo s těmi školami produkujícími „NIC“? A co se stalo se školami, kde se loni podvádělo?

Taky nic.

Ministr reagoval plánem nově vyškolit učitele matematiky. To je hezké, koncepční a bude to trvat do roku 2020, což pan Chládek už nebude ve funkci.

Ale co se stane s těmi školami teď? Máme obrovský přebytek středních škol. Ty slabé (zpravidla také nenaplněné) velmi ukrajují celkový rozpočet, tedy ubírají peníze školám kvalitním a žádaným.

Ty slabé školy nic nevytvářejí! Trochu snižují nezaměstnanost (učitelé), spalují v zimě uhlí či plyn (Bakala či Putin mají radost), část omladiny neběhá dopoledne po ulici, ale vyskytuje se v jakési budově. Ale z 60–70 % produkují velké nic. Propadlíky. Každý z propadlíků stál daňového poplatníka zhruba 50 tisíc korun ročně, tedy 200 tisíc korun za studium. A většinu z nich budeme platit dál, protože zaměstnavatelé na takové absolventy asi frontu stát nebudou.

Státe, přestaň ve školství vymýšlet nové a nové reformy, koncepce, zákazy automatů na pití a další „hodnotné“ změny. Začni normálně pracovat. Začni redukovat přebujelou síť středních škol systémově od slabých a prázdných. Začni dávat větší zodpovědnost ředitelům úspěšným, dosahujícím výsledků.

Mám trochu obavu, že v celém resortu školství, mládeže a tělovýchovy se to zatím zdařilo jen u seniorské hokejové reprezentace. Ale aspoň něco.

Václav Klaus ml.

Absolvoval Přírodovědeckou fakultu UK. Přes 20 let působil na půdě gymnázia PORG jako učitel, zástupce ředitele a ředitel (15 let). Pod jeho vedením se gymnázium stalo nejúspěšnější střední školou ve výsledcích státní maturity a dalších žebříčcích a rozšířilo se o další dvě pobočky v Praze a Ostravě.

Založil Asociaci aktivních škol (sdružuje přes 100 českých škol). Je autorem mnoha odborných článků, dvou matematických učebnic a dalších knih (publicistika, školský systém).

Od roku 2014 publikuje pondělní komentáře na Novinky.cz.

Vede jeden z největších českých šachových klubů a dosud aktivně závodí na kole.

Na podzim 2017 byl zvolen poslancem za ODS, 16. března 2019 byl ze strany vyloučen. Nyní je poslancem za hnutí Trikolóra.

Více se dočtete na osobním webu autora vkml.cz

Více o autorovi 

Komentáře autora

Facebook autora

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků