Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Výroba vlastní marmelády a 20 žáků ve škole navíc - Václav Klaus ml.

Novinky, Václav Klaus ml.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na internetu a sociálních sítích vzbudila značnou pozornost mladá dáma, která popisovala, jak chtěla legálně vyrábět vlastní marmeládu.

Foto: Právo

Článek

Možná jste to také četli. Paní ráda zavařovala a experimentovala, rozdávala své (čím dál lepší) marmelády rodině a známým, a protože neměla práci, zato docela velký venkovský dům – napadlo jí, že se tím začne poctivě živit. Nebyl to dobrý nápad, protože úřadování všech možných orgánů, zejména hygieniků a daňařů – přivedlo paní málem do blázince. Naštěstí to byla racionální mladá dáma, tak se do živnosti ani nepustila. Zato vše velmi barvitě popsala a dala do porovnání s praxí v Anglii. Bere tedy dál podporu, marmelády vyrábí na černo a prodává známým.

Dnes mi to připomněla manželka, když přinesla z trhu marmeládu a popisovala, že jí tam zelinářka měla bez ceny jako dekoraci, protože ji také prodávala jaksi načerno. Marmeláda je vynikající a za lepší cenu než „obarvený cukr + zhušťovadlo + ovocné aróma“, co vydává za marmeládu protější nadnárodní supermarket.

Dokud nebudou nízké daně a malé administrativní bariéry – nikdo se do žádné legální živnosti nepustí. Pro start podnikání je právě klíčová možnost „to zkusit, a když to nepůjde, tak rychle zavřít – ale s minimálními náklady“. Jenže teď jsou náklady tak vysoké, že se to lidé „zkusit“ oprávněně bojí. Takový pokus si totiž třeba mohou dovolit jen jeden a bude celou rodinu hodně bolet.

Přitom ekonomiku neutáhne pár monopolů, bank a pojišťoven. Pro zdravé hospodářství rozhoduje právě to, že se někdo zaměstná sám, a každý dvacátý (kterému to jde) pak zaměstná dalších deset lidí.

Ve školách jsme svědky podobných principů. Založí za pár měsíců skupina učitelů školu, třeba malou? Ani náhodou. Jen zvětšit počet žáků ve škole je martýrium. Ano, to nestačí oznámit, že máte ještě v budově místo, tak přijímáte letos o dvacet dětí víc. To je velké řízení s právníky, hygieniky, MHMP, MŠMT a dalšími organizacemi disponujícími nějakými razítky. Trvá to také třeba rok. A většinou vám to s odkazem na Národní strategii vzdělávání – zamítnou. Protože míst na školách celkově – je dost. A že si přejí studovat u vás? Co má být? Když se vám to nelíbí, můžete vyrábět třeba marmeládu.

Ono to ale není vtipné. Zdravé hospodářství je nutno sledovat jako film, nikoli fotku. Slabí a drazí zanikají, noví a nápadití vznikají, rostou… I školy by měly mít nějaký pohyb. Mizerné a prázdné zavírají. Nové – lépe akcentující požadavky trhu práce či zájmu rodičů – vznikají a rostou.

Václav Klaus ml.

Absolvoval Přírodovědeckou fakultu UK. Přes 20 let působil na půdě gymnázia PORG jako učitel, zástupce ředitele a ředitel (15 let). Pod jeho vedením se gymnázium stalo nejúspěšnější střední školou ve výsledcích státní maturity a dalších žebříčcích a rozšířilo se o další dvě pobočky v Praze a Ostravě.

Založil Asociaci aktivních škol (sdružuje přes 100 českých škol). Je autorem mnoha odborných článků, dvou matematických učebnic a dalších knih (publicistika, školský systém).

Od roku 2014 publikuje pondělní komentáře na Novinky.cz.

Vede jeden z největších českých šachových klubů a dosud aktivně závodí na kole.

Na podzim 2017 byl zvolen poslancem za ODS, 16. března 2019 byl ze strany vyloučen. Nyní je poslancem za hnutí Trikolóra.

Více se dočtete na osobním webu autora vkml.cz

V Čechách a na Moravě zatím nikoli.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám