Hlavní obsah

Velký závod vzducholodí kolem světa počítá s tučnou odměnou pro vítěze

Novinky, pst

Velký závod vzducholodí kolem světa je rozhodnutý uspořádat texaský podnikatel, který zlákal k projektu i několik známých osobností. World Sky Race se má stát jednou z nejvýznamnějších událostí příštího roku a počítá se, že oblet zeměkoule z Londýna do Londýna skončí až v roce 2012.

Článek

Funkci uměleckého ředitele například přijal známý francouzský hudebník a skladatel Jean-Michele Jarre a také uznávaný odborník na letectví a kosmonautiku Norm Augustine. Ten vedl z pověření prezidenta Baracka Obamy expertní panel, který připravil doporučení pro budoucnost amerického programu dobývání vesmíru a dříve byl výkonným ředitelem firmy Lockheed.

Nápad na uspořádání takového závodu se zrodil v hlavě nadšeného vzduchoplavce Dona Hartsella, který už do projektu vložil dva milióny dolarů a další dva získal do sponzorů. Zdůrazňuje, že to bude poprvé, kdy plavidlo lehčí než vzduch obkrouží Zemi.

Mnozí ovšem připomínají, že cestu kolem světa podnikl už legendární Graf Zeppelin v roce 1929. Nicméně jeho oblet byl poněkud zkrácený, protože ona cesta kolem světa se odehrála hodně na sever od rovníku a kolečko tak bylo mnohem menší, než kolik činí obvod Země, jen nějakých 35 000 km. World Sky Race bude měřit nejméně 53 108 km.

Hartsell si zároveň zajistil spolupráci s UNESCO a závod má vést přes řadu míst, která jsou na seznamu chráněných památek světového dědictví. Proto se uměleckým ředitelem stal i Jean-Michel Jarre, který je vyslancem dobré vůle UNESCO.

Vítěz dostane 178 miliónů

Celý závod má být navíc dotován cenou pro vítěze ve výši 10 miliónů dolarů (178 miliónů Kč). Podepsal již také smlouvu o přenosových právech s Eurosportem a mezi partnerskými firmami má na seznamu například firmu Nokia a National Geographic.

Startovat se má z nultého poledníku v Greenwichi, kde bude i cílová páska. Vzduchoplavci mají letět na šedesátimetrových heliem plněných „doutnících“, které vyrábí firma Goodyear. O těch je ovšem známo, že s rychlostí od 35 do 50 km/h urazí stěží najednou více než 1500 km. A všude, kde přistanou, potřebují tyto vzducholodi nemalou pozemní podporu. To bude klást nemalé nároky na organizaci závodu.

Server Register.com k tomu poznamenává, že podle starších plánů měl závod proběhnout už letos, ale přípravy se nakonec protáhly, takže se nad závodem stále vznášejí otazníky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám