Přijít o tak skvělý nástroj, jako jsou stradivárky, je podle proslulé hudebnice Miry Wangové, „jako kdyby vám někdo jen tak pro zábavu usekl ruku a nikdy ji nevrátil“. Právě tato slavná houslistka měla výjimečnou příležitost v pondělí zahrát na housle zvané Ames Stradivarius vyrobené v roce 1734, které patřily jejímu učiteli Romanu Totenbergovi. Americký virtuózní houslista s polskými kořeny začal Miru učit před 30 lety a Wangová, která emigrovala z Číny, se stala jeho nejoblíbenější žačkou.

Totenberg si vzácné housle koupil v roce 1943 a zaplatil za ně v té době 15 tisíc dolarů (dnes by tato hodnota činila přibližně 208 tisíc dolarů, tedy asi 5,2 miliónu korun). Protože ceny houslí vyrobených italským mistrem Stradivarim dosahují v přepočtu miliónů korun, ne každý hudebník si je může dovolit, a tak je často nakupují bohatí sponzoři, kteří je talentovaným houslistům půjčují. Totenberg měl tedy opravdu štěstí, že své housle dokázal pořídit poměrně „levně“. Od jejich zakoupení už nekoncertoval s žádným jiným nástrojem. Jenže jednoho dne o něj nečekaně přišel.

Tajemství zloděje houslí trvalo přes 30 let

V květnu roku 1980 po vydařeném koncertě v Cambridgi v Massachusetts přijímal Totenberg gratulace od posluchačů, když jeho housle náhle zmizely. Dnes už je identita zloděje známá, byl to nadějný houslista a Totenbergův žák Philip Johnson. Na ukradený nástroj se pachatel dokonce nebál hrát na veřejnosti, ale výjimečné housle nikdo nepoznal. Až když v roce 2011 Johnson zemřel, housle našla jeho bývalá žena. Netušila ale jejich cenu a málem by stradivárky skončily v propadlišti dějin, kdyby je nepoznal přivolaný expert.

FBI se zapojila do pátrání a odhalila Johnsona jako zloděje. Trvalo ještě několik let, než se housle vrátily k Totenbergově rodině. Bohužel jejich pravý majitel se jich už nedočkal, zemřel v roce 2012 ve věku 101 let. Totenbergovy dcery obdržely housle zpět v roce 2015 a zrestaurování nástroje, který Johnson u sebe doma opravoval pomocí lepidla, trvalo více než rok.

Čest zahrát na housle svého zesnulého učitele měla Mira Wangová letos v březnu v soukromé koncertní síni na newyorském Manhattanu.

„Bylo to jako probudit Šípkovou Růženku zpátky k životu,“ řekla po koncertu Wangová, která s několika dalšími houslisty zahrála skladby Felixe Mendelssohna a Antonína Dvořáka. Přízvisko Ames získaly konkrétní stradivárky po Georgi Amesovi, hudebníkovi z 19. století a svém bývalém majiteli.

Přesně se neví, kolik nástrojů Antonio Stradivari vyrobil, dnes ale na světě existuje něco mezi 450 až 500 kusy.