A místní menu nám potvrdí, že něco je skutečně jinak. Najdeme tu totiž také v ceně 1500 jenů (330 Kč) kurz výroby meditačních korálků, přednášky o náboženských textech nebo konzultaci s buddhistickým knězem.

Tera Cafe je součástí prosperujícího jevu v Japonsku. Buddhističtí mniši se zde snaží proniknout do moderního světa, protože veřejnost ztrácí propojení s tradicemi starými 15 století. Pryč jsou dny, kdy věřící chodili do chrámu v sousedství popovídat si s mnichem nad šálkem čaje.

Japonci jsou známi tím, že nepraktikují přímo žádné náboženství. Mnoho z nich však dodržuje rituály z různých tradic, jako jsou svatba v kostele nebo oslava Nového roku v šintoistické svatyni. Buddhismus je spojen hlavně s pohřby.

Přinesl chrám lidem

Kavárna Tera Cafe byla otevřena v roce 2013 a patří chrámu Šingjodži u Tokia. Hlavní kněz chrámu Hirotake Asano říká, že buddhističtí mniši se musejí odvážit do společnosti, aby si vybudovali spojení. „Místo bědování, že lidé již dlouho nenavštěvují chrámy, jsem chtěl přinést chrám lidem,“ uvedl Asano, který vlastní čtyři restaurace a obchod s golfovým zbožím. Jeho podniky také upozorňují na to, že je potřeba, aby si buddhističtí mniši našli obživu mimo chrám.

Mezi další podnikatelské aktivity s buddhistickou tematikou v Japonsku patří třeba nabídka pronájmu mnicha na Amazon Japan a v maloobchodním gigantu Aeon pro pohřby a jiné rituály. Existuje také řetězec barů, kde vysvěcení kněží v tradičním rouchu servírují koktejly a nabízejí rady.

Mnoho sekt japonského buddhismu umožňuje kněžím pít alkohol, jíst maso a ženit se. To mají zakázáno mniši třeba v jihovýchodní Asii, kde se vyskytly i případy, že spojení buddhismu s bary vyvolalo veřejné pobouření a žaloby.

Podnikání se daří

I pro některé Japonce jsou však podobné kavárny překvapením. „Chrámy jsou místem, kam je trochu obtížné vstoupit,“ říká 23letá zákaznice Tera Cafe Aja Nišiová. „Měla jsem představu, že jsou to ponurá místa, podobně jako jsou ponuré pohřby. Ale tato kavárna je dobře osvětlená a přívětivá. Byla jsem také překvapená, že se zde dokonce podává alkohol,“ dodává.

Kromě nealkoholických a alkoholických nápojů Tera Cafe nabízí také jídlo, jako vepřové šabu-šabu nebo kuře s příchutí zázvoru. Hlavní klientelu tvoří ženy ve věku 20 až 40 let. A podnikání zdá se vzkvétá. Ale jak je to se zájmem o buddhismus?

„To je těžké změřit,“ říká jeden z deseti mnichů, kteří se střídají na místě kněze, Šokjó Miura. „Kolem 70 až 80 lidí měsíčně se zapíše na kurz nebo konzultaci, ale číslo se zmenší, pokud budeme mluvit o lidech, kteří se skutečně chtějí dozvědět něco o buddhistickém učení,“ dodává.