Američtí vědci prý vytvořili nejčernější černou na světě

WASHINGTON

Není černá jako černá. Absolutní černá pohlcuje veškeré světlo, které na ni dopadne, a žádné neodráží. Je tak pro lidské oko neviditelná. Touto vlastností se mohou pochlubit například černé díry ve vesmíru. Američtí vědci nyní tvrdí, že s pomocí uhlíkových nanotrubic vytvořili nejčernější materiál na světě, který absorbuje 99,95 procenta světla.

Foto: Novinky

Tato černá není úplně černá...

Od nové technologie si slibují využití na poli elektroniky a solární energie. Dosud nejtmavším materiálem vytvořeným člověkem byla sloučenina niklu a fosforu, vyvinutá vědci z Národní fyzikální laboratoře v Londýně. Jejich černá odrážela 0,16 procenta veškerého světla.

Doktor Pulickel Ajayan z Riceovy univerzity v texaském Houstonu a jeho spolupracovníci ale v odborném časopisu Nano Letters uvádějí, že jejich černá je čtyřikrát tmavší, odráží totiž jen 0,045 procenta dopadajícího světla. Jejich ultračernou látku tvoří miniaturní trubice z uhlíku o tloušťce jednoho atomu. Jsou tak nepatrné, že by se jich vešlo 400 vedle sebe na lidský vlas.

Dopadající světlo se zachytává mezi jednotlivá vlákna a absorbční efekt ještě znásobuje fakt, že díky trubičkám není povrch tohoto materiálu rovný. "Je to nejčernější látka, jakou kdy člověk vytvořil," píší autoři výzkumu ve studii. "Struktura z pravidelných nanotrubic se ukázala být ideálním kandidátem na vytvoření supertmavých materiálů, protože umožňuje přizpůsobit pohlcování světla kontrolováním rozměrů a periodicity nanotrubic ve struktuře," vysvětlil Ajayan význam objevu jeho týmu internetovému serveru BBC News.

Dělal i do zubních kartáčků

Profesor John Pendry, který jako první předpověděl, že objev ultračerné látky je možný, považuje výsledek výzkumu amerických vědců za slibný. "Bude ho možné využít k většímu zefektivnění solárních buněk, slunečních panelů a všude tam, kde je potřeba získávat světlo."

Podle internetového serveru Spiegel Online není vytvoření nejčernější černé prvním primátem doktora Ajayana. Už v roce 2006 byl zapsán do Guinnessovy knihy rekordů jako vynálezce nejmenšího zubního kartáčku na světě.