Hlavní obsah
Více soukromí zvyšuje efektivitu práce v kanceláři. Foto: Profimedia.cz

Šest z deseti zaměstnanců demotivuje pracovní prostředí. Firmy ruší open space

V ČR přibývá firem, které investují do nadstandardního vybavení kanceláří. Podnikatelé se inspirují zkušenostmi zahraničních kolegů i vědeckými studiemi, které potvrzují souvislost mezi výkonností zaměstnanců a pracovním prostředím. Pravidelná studie Gallupova ústavu, známé světové instituce pro výzkum veřejného mínění, zjistila, že až 63 procent zaměstnanců demotivuje jejich pracovní prostředí. Firmy tak pomalu investují do kvalitního nábytku, zavádí protihluková opatření či rovnou ruší dříve oblíbené otevřené prostory.

Více soukromí zvyšuje efektivitu práce v kanceláři. Foto: Profimedia.cz
Šest z deseti zaměstnanců demotivuje pracovní prostředí. Firmy ruší open space

Ze zjištění skandinávských vědců, uveřejněného v časopise Scandinavian Journal of Work, Environment and Health, vyplývá, že lidé pracující v tzv. open spacech si berou o 62 procent více volných dní z důvodu nemoci než ostatní.

Pro většinu zaměstnanců je soukromí důležité

Koncept otevřených prostor nemusí být žádoucí ani z hlediska dříve tolik vzývané efektivity práce. Podle studie výzkumné agentury Ipsos provedené na více než deseti tisícovkách pracovníků ve 14 zemích ztratí každý z nich v průměru 86 minut denně kvůli vnějšímu vyrušování.

Až 95 procent respondentů uvedlo, že je pro jejich práci soukromí důležité, ale jen 41 procent z nich ho může v práci využít, 31 procent pak musí na pracovišti soukromí vyhledávat, aby bylo schopno svou práci dokončit.

Vytváření menších skupin

Firmy proto začínají otevřené prostory narušovat nejrůznějšími bariérami, aby vytvořily menší a uzavřenější místa.

„Vybavení kanceláří musí v maximální míře respektovat potřeby pracovníků a současně vytvářet příjemné prostředí, kde se člověk cítí dobře. Jedině tak lze docílit vysoké efektivity práce a zároveň spokojenosti zaměstnanců,“ uvedl Ondřej Vazda z firmy Martex Office s tím, že současným trendem ve větších firmách je vytvářet hnízda či týmy o šesti až osmi místech, které jsou od ostatních oddělené zvukově i vizuálně.

Pro zaměstnance se tak vytváří přijatelnější prostor navozující pocit většího soukromí. Správně navržený a vybavený pracovní prostor navíc musí brát v úvahu všechny činnosti, které na pracovišti mohou běžně nastat – od samostatné práce, na kterou člověk potřebuje klid, přes práci v týmech, při které je potřeba komunikovat, až po jednání a zasedání s příspěvky účastníků.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků