Valnou část jich využívají ženy na mateřské či rodičovské dovolené. Jsou to ženy, které nechtějí zcela ztratit kontakt se svým oborem, jejich profese je vnitřně naplňuje, nebo si prostě chtějí přivydělat nějaké peníze k rodičovským dávkám.

Spokojení zaměstnanci odvádějí kvalitní práci a firma pak lépe prosperuje Jana Skalková, ČSOB

Vloni bylo v Česku na mateřské nebo rodičovské 288 tisíc lidí. Valná většina z nich však nemá možnost na zkrácený úvazek pracovat, byť by třeba měla chuť. Tuzemští zaměstnavatelé totiž tyto pracovní příležitosti neposkytují, ačkoli v mnoha oborech by to nebyl problém.

Přežívá zkostnatělé chápání

Ve společnosti však přežívá zkostnatělé chápání rodiče, který pečuje v domácnosti o malé dítě, jako rizikového zaměstnance, který kvůli nemocnosti dítěte neplní své povinnosti a navíc budí podezření malou produktivitou práce. Přitom zkušenosti firem, jež ke zkráceným úvazkům přistupují pozitivně, ukazují pravý opak.

Rodiče v rodinné firmě

Zajímavým příkladem schopnosti zaměstnat „své“ matky na rodičovské je česká rodinná společnost Asiana, která provozuje známý portál Letuška.cz. Za její jednadvacetileté fungování se ve firmě narodilo 43 dětí. Prvním přírůstkem v historii firmy byla dcera samotných spolumajitelů společnosti, manželů Litvínových.

„Začínali jsme tehdy s podnikáním a do toho se nám narodila nejmladší dcera. Musela jsem zvládat mateřské i pracovní povinnosti. Díky tomu, že jsem si touto zkušeností sama prošla a vím, co to obnáší, rádi dáváme šanci i našim kolegyním v průběhu jejich rodičovské dovolené pracovat na částečné úvazky,“ říká Šárka Litvínová, která řídí stočlennou firmu, z níž 15 procent je žen dnes na rodičovské dovolené.

Noví zaměstnanci jsou drazí

Tento koncept dovoluje maminkám neztratit během rodičovské kontakt s oborem. Jak Šárka Litvínová říká, na určitých pozicích je pro zaměstnavatele rozhodně lepší zaměstnávat své stávající pracovníky i během rodičovské dovolené než si vychovávat nové specialisty. Obor cestovních služeb, ve kterém firma podniká, má totiž vysoké nároky na zkušenosti a znalosti.

„Kdybychom nahrazovali každou odbornici, která odejde na mateřskou novým člověkem, změny by nebraly konce. Jakmile bychom si vychovali z nováčka profesionálku, opět by hrozilo, že odejde na mateřskou,“ vysvětluje.

Celá pobočka na mateřské

Kuriózním příkladem je pobočka zmíněné firmy v Karlových Varech, kde téměř naráz porodilo dítě pět zaměstnankyň z celkového počtu pěti. Nakonec vedení firmy nemuselo nikoho nového přijímat. Všech pět kolegyň se vzájemně domluvilo na směnách tak, aby jim rodina pohlídala děti a ony mohly v klidu chodit do práce.

„Maminky na mateřské se stávají přirozenými manažerkami, protože musí zvládat kombinované činnosti. Proto ani my z vedení firmy nemusíme nijak zasahovat do chodu naší pobočky v Karlových Varech. Děvčata si vzájemně časově vyhoví a pobočka funguje na jedničku,“ chválí Šárka Litvínová.

Zkrácené úvazky jsou populární i u otců

Rodinné firmy však nejsou v Česku jediným příkladem vstřícného přístupu ke zkráceným úvazkům. Na trhu práce se lze setkat i s velkými firmami, které rovněž podporují flexibilní formy pracovního zapojení rodičů malých dětí.

„Zaměstnáváme maminky i tatínky, kteří díky zkráceným úvazkům mohou být více se svou rodinou. Stále častěji u nás využívají zkrácené úvazky otcové, kteří mají děti ve střídavé péči,“ říká Jana Skalková, která vede Program pro maminky a tatínky v ČSOB. Možnost pracovat na zkrácený úvazek v rámci tohoto zaměstnaneckého programu ročně využívá přibližně 250 rodičů dětí ve věku do 5 let.

Motivovaní zaměstnanci se vyplatí

Dalších 500 zaměstnanců, a nejsou to jen rodiče malých dětí, pravidelně či nárazově využívá home office, jak se říká práci z domova. Zkrácené úvazky se tak podle Skalkové vyplácejí i zaměstnavateli samotnému.

„Manažeři oceňují vysoké nasazení a motivovanost rodičů, a také to, že nemusí hledat a zaučovat nové zaměstnance a tým zůstává kompaktní. Navíc motivovaní a spokojení zaměstnanci odvádějí kvalitní práci a firma pak lépe prosperuje,“ uzavírá Jana Skalková z ČSOB.