Upozorňují na to odborníci z Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí a Počítačové školy Gopas, kteří zároveň nabízejí čtyři praktické tipy, jak se zdravotním rizikům plynoucích z dlouhodobé práce s počítačem vyhnout.

Správné návyky při práci s klávesnicí

Pokud soustavně pracujete s počítačem, dejte si pozor na syndrom karpálního tunelu. Mezi jeho typické projevy patří bolesti v zápěstích, které doprovází necitlivost, pálení, ztuhlost a pulsování.

Vaše ruce se totiž dostávají do nesprávné polohy, kvůli čemuž dochází k nepřirozenému ohýbání zápěstí i prstů. K rizikovým partiím však patří také lokty a ramena. Zamezte proto nadměrnému ohýbání zápěstí, vytáčení loktů i přetěžování šlach. Pokud cítíte, že je často ohýbáte, pořiďte si ke klávesnici i myši podložku.

Zásady zdravého sezení na židli

Při práci na počítači byste měli mít široce rozkročené dolní končetiny, stehna mohou směřovat pod mírným úhlem dolů. Na židli seďte tak, aby se vaše nohy dotýkaly země.

Dávejte rovněž pozor, abyste šíjové svaly nepřetěžovali přílišným předkláněním hlavy, váš pohled by měl směřovat přímo,“ říká MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí. Pro vaše zdraví však není důležité jen to, jak sedíte, ale i to, na čem sedíte. Kvalitní židle je naprostý základ.

Šetřete si oči

Práce s počítačem představuje velkou zátěž také pro vaše oči, která se následně může projevit například slzením nebo pálením. Dlouhodobou únavu zraku zaostřením na jedno místo lze eliminovat pravidelnými pauzami; pomůže i pohled z okna, kdy zaostříte na vzdálené předměty.

„Nepodceňujte také kvalitu monitoru. Vyplatí se používat LCD monitory s dostatečnou úhlopříčkou. Tato technologie s plochou obrazovkou a dobrou geometrií obrazu šetří vaše oči,“ doporučuje Ondřej Jung, vedoucí technik Počítačové školy Gopas.

Přestávka na protažení těla

Vašemu zdraví rozhodně prospějete, když si budete během práce na počítači dělat krátké přestávky na uvolnění. Můžete provádět libovolné cviky ve stoje i přímo na židli. Velmi relaxačně působí protažení zad se záklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar symbolu nekonečna – ležatou osmičku.

Účinné jsou dále úklony do stran či rotace krku různými směry. Pohyby by měly být pomalé a plynulé. Toto cvičení je součástí Infinity Method, nové rehabilitační a fyzioterapeutické metody, která je založena na zlepšení stability, centrace, koordinace a vnímání i ovládání celého těla. Více se dozvíte na www.infinity-method.com.