Týká se to dětí od dvou do šesti let. Pokud jsou už tak malí jedinci vystaveni velmi tvrdé disciplíně a trestání, vytvoří si v sobě silný systém výmluv a lhaní. Lžou nejen více než děti, které nevyrůstají v tak přísném prostředí, ale navíc jsou jejich lži mnohem přesvědčivější a zatvrzelejší.

Profesorka Victoria Talwarová z McGill University a profesor Kang Lee z University of Toronto přitom zkoumali děti ze soukromé školy, kde se trestalo fyzicky rákoskou a pohlavky. V druhé soukromé škole se pouze hubovalo, děti byly vykazovány za dveře a předváděny před ředitele v případě nejhorších prohřešků.

Děti z “fackovacích“ škol lžou přesvědčivěji

Většina dětí v obou školách hůře odolávala pokušením a svodům ke zlobení a lumpárnám. Děti ze školy s fyzickými tresty ale téměř vždy lhaly, když měly přiznat prohřešek. Ve škole s nefyzickým trestáním lhala polovina dětí. Navíc děti s ráznější výchovou byly ve lžích přesvědčivější a stály si za ní mnohem déle, i když byly usvědčeny.

„Fyzické trestání nejenže podporuje neupřímnost, ale také schopnost dětí lhát, aby zakryly své prohřešky,“ tvrdí profesoři Talwarová a Lee.