"Poptávka klientů v letošním roce v oblasti brigád oproti loňskému roku i předcházejícím obdobím mírně klesla," uvedla Jana Hromadová z Axial Personnel Agency. Její slova potvrzují i zkušenosti dalších agentur. "V současnosti, tedy od začátku června 2010, není nabídek mnoho," sdělila Jitka Čermáková z agentury JAZ Servis.

Důvodem pro nižší počet brigád je krize, která postihla mnoho českých firem a odrazila se i na počtu volných pracovních míst. "Firmy v Praze a okolí jsou postiženy více či méně krizí, navíc bohužel došlo k uzavření některých výrobních provozů, kam agentura mnoho let brigádníky zajišťovala," konstatuje René Kuchár z Agentury STUDENT.

Děti zaměstnanců mají přednost

Krize však není zřejmě jediným důvodem, proč nabídek v agenturách nebo na webech ubylo. "Firmy obecně více zvažují zda a koho zaměstnat a velmi často využívají nejjednodušších možností, které se naskýtají. Například často zaměstnávají děti svých zaměstnanců na dohodu o provedení práce," uvedl Pavel Kačán z agentury Manpower.

"Hledá-li student práci, vždy by měl začít pátrat nejprve se ve svém nejbližším okolí," potvrzuje Iveta Jamborová z Agentury Persea. I podle ní stále více firem totiž nabízí letní brigádu především dětem svých vlastních zaměstnanců.

O prázdninách je šance získat brigádu menší než během roku

Pokud však studenti tuto možnost nemají, nezbude jim, než se obrátit přímo na firmy nebo si hledat práci přes agentury, což ale nebude zcela snadné. "Šance získat brigádu na jeden až dva měsíce během letních prázdnin bude menší než mimo prázdninové období, protože ke stávajícím zájemcům, kteří pracují v průběhu celého roku, přibudou navíc 'prázdninoví' brigádníci a studenti SŠ, kteří jinak pracovat osm hodin za den nemohou," konstatuje Kuchár.

Během prázdnin je podle něj počet zájemců o brigády zhruba třikrát až pětkrát větší než během školního roku. Upozornil však na to, že agentury většinou dostávají zakázky na práce ze dne na den, takže by studenti měli pravidelně sledovat nabídku agentur.

Největší zájem je v červenci

"Zájem studentů o práci v červenci je vždy nejvyšší, proto v tomto období můžeme uspokojit maximálně 10 až 15 procent uchazečů," říká Jamborová. Doporučuje proto nehledat brigádu na červenec, užít si prázdniny a brigádu nechat na druhou půlku srpna. "Zcela ideální pak je, když si student udělá čas v polovině září, kdy již nemohou pracovat středoškoláci a navíc opadá zájem i mezi vysokoškoláky, kteří si v tuto dobu dodělávají zkoušky," dodává. Pravděpodobnost získání brigády se tak zvyšuje a agentury vlivem nedostatku studentů často nabízejí vyšší hodinovou mzdu.