Franchisor uděluje franchisantovi koncesi na základě smlouvy, v níž jsou uvedeny veškeré podmínky, jako například rozsah sortimentu nebo vybavení prodejny. Vše ostatní, jako je třeba reklama nebo zaškolení zaměstnanců, má na starost poskytovatel koncese. To ale neznamená, že franchisant nemá se zavedením provozu žádné náklady – investice jde obvykle do stovek tisíc až miliónů korun.

Princip franchisingu použilo ke své expanzi mnoho celosvětově známých značek. Snad nejznámějšími jsou sítě fast food občerstvení MacDonald´s a KFC. Franchising je ale možno využít prakticky v každém odvětví, nejen při prodeji pochutin. Na základě propůjčené koncese fungují třeba automobilky, výrobci spotřební elektroniky a mnoho dalších firem z různých podnikatelských oblastí.

Franchising „realitek“

Jednou z dalších oblastí je například obchod s nemovitostmi. Šéf brněnské franchisy společnosti Mexx Reality Daniel Rudan je toho názoru, že franchising je pro podnikatele velmi výhodný. Dotyčný podnikatel podle něj nemusí být přímo odborník na danou oblast, nejdůležitější je podle něj „podnikatelské nadání“.

V případě realitních kanceláří je prý franchising obzvlášť perspektivní, protože podle odborných odhadů jejich počet do dvou až tří let značně poklesne. Trh by měly ovládnout velké, zavedené značky, pro něž není problém zajistit si kvalitní informace i z malých lokalit a zpřístupnit je celorepublikové síti svých makléřů.

Majitelé malých realitek ale nemusí hned házet flintu do žita. Na trhu s realitami totiž budou stále existovat oblasti, do nichž se nevyplatí velkým firmám investovat A právě tyto oblasti mohou ovládnout malé realitní kanceláře, protože nejlépe znají všechna specifika místního trhu a mentalitu obyvatel regionu, takže ví, jak je efektivně „zpracovat.“

Čím lepší tyto informace budou mít, tím větší mají pravděpodobnost, že se časem mohou stát sami rovněž „minifranchisory“ s vlastní sítí franchisantů.