"Aplikaci jsme spustili dnes v devět hodin ráno. Delší dobu jsme chtěli přijít do střední a východní Evropy a Praha byla přirozenou volbou, kde naši aplikaci spustit jako první v regionu," řekl Patrick Studener, který řídí expanzi americké společnosti v regionu.

V podstatě se jedná o alternativu ke klasickým taxislužbám, rozdíl je však v tom, že pro Uber může jezdit jakýkoliv řidič i bez taxikářské licence. Stačí, aby měl řidičské oprávnění alespoň tři roky a vlastnil vůz. Díky tomu je jízda v zahraničí pro zákazníka zpravidla výrazně levnější než s klasickou taxislužbou.

Ukázka aplikace Uber

Ukázka aplikace Uber

FOTO: archiv tvůrců

V Česku však budou panovat trochu jiná pravidla. Spolupracující provozovatelé limuzín musí mít mimo jiné povolení pro provozování těchto služeb. „Zájemci z řad poskytovatelů služeb o zapojení do naší aplikace nám musí fyzicky předložit všechna potřebná povolení a dokumenty, které jsou v Praze nutné. Teprve po jejich ověření se mohou do naší aplikace přihlásit," poznamenal Studener.

Ceny tak nebudou výrazně nižší než u klasických taxislužeb. Nástupní poplatek činí 40 korun a za jeden ujetý kilometr zákazník zaplatí 23 korun. V Česku však některé taxislužby jezdí už za méně než 20 Kč a nástupní sazby jsou nižší než 30 Kč.

Protesty zahraničních taxislužeb 

Uber v současnosti nabízí své služby ve více než 40 zemích světa. Investoři doufají, že firma je schopna expandovat po celém světě a dokáže rozšířit spektrum služeb.

Úspěch tomuto startupu ale rozhodně nepřejí všichni. V Evropě se již ozvala taxislužba Verts působící v Bruselu. Ta upozornila na to, že řidiči Uberu si vydělávají bez řádné taxikářské licence. To je jeden z hlavních důvodů, proč mohou být údajně jejich ceny až o dvacet procent nižší.

Ukázka aplikace Uber

Ukázka aplikace Uber

FOTO: archiv tvůrců

Bruselský soud dal Vertsu nakonec zapravdu. Nyní tak řidičům této americké společnosti hrozí na území Belgie pokuta ve výši až deset tisíc eur, tedy více než čtvrt miliónu korun.

Stejně tak se začali bouřit taxikáři ve Francii. Od začátku roku tam proto platí zákon na jejich ochranu, který zakazuje všem řidičům zapojeným do projektu ride-sharingu vyzvedávat dříve než za 15 minut od objednání. Takovou dobu samozřejmě celá řada zákazníků odmítá čekat.

Podobné protesty v Česku společnost neočekává. V Praze totiž nabízí pouze služby profesionálních řidičů s povolením.