Misumi však popírá, že by přesun na automatizovanou výrobu znamenal propouštění ve firmě. "Když se stroje stanou inteligentnější, lidské zdroje mohou být přesunuty na nový druh práce," řekl agentuře AP.

Na posílení automatizované výroby pracuje i automobilka Toyota Motors. Ta doufá, že tím nejen sníží náklady, ale dosáhne i lepší kvality. V současnosti třeba používá okamžité svařování za pomoci laseru u luxusních vozů Lexus. Toto svařování je podle ní rychlejší a přesnější a vozy díky tomu lépe drží v ostrých zatáčkách. Posílením automatizace chce Toyota snížit náklady a zachovat výrobu v Japonsku na současných třech miliónech vozů.

Canon od konce 90. let minulého století začal stejně jako další výrobní firmy využívat pracovní metodu takzvaných buněk. To znamená, že tým zaměstnanců nebo jeden zaměstnanec dává dohromady jednu velkou část místo toho, aby každý prováděl stále dokola jeden jednoduchý úkon. V posledních letech se však významnou součástí těchto buněk stali roboti a podle Canonu by u výroby některých produktů mohla být lidská práce zcela vyřazena a vše by mohly obstarávat pouze stroje.

Profesor technologického institutu v Nagoji Akihito Sano uvedl, že je potřebný systém, ve kterém zaměstnanci budou komunikovat s roboty. Zdůraznil však, že i nadále bude existovat prostor pro lidskou inteligenci, třeba v řemeslné výrobě. "Lidské bytosti jsou také nutné k inovacím a k tomu, aby určily, jak používat roboty. Přechod na provoz bez lidí na této úrovni je stále světem sci-fi," dodal.