Hlavní obsah

Dezinformace ohrožují veřejné zdraví. Platformy musí přidat, míní vláda USA

Washington

Dezinformace v době pandemie covidu-19 představují bezprostřední hrozbu pro veřejné zdraví a bojovat proti nim musí celá společnost. S takovým poselstvím dnes vystoupil šéf amerického úřadu pro veřejné zdraví Vivek Murthy. Americká vláda vyzvala především velké sociální sítě, aby zlepšily potírání nepravdivých a zavádějících informací o koronaviru či vakcínách.

Foto: Navesh Chitrakar, Reuters

Ilustrační foto

Článek

„Jednoduše řečeno: dezinformace o zdraví nás stály lidské životy,” prohlásil Murthy na brífinku v Bílém domě. Šéf federální zdravotnické služby předtím vydal svou první sadu formálních doporučení od březnového nástupu do funkce, která označuje dezinformace se zdravotnickou tematikou za „naléhavou hrozbu” a volá po koordinované odezvě napříč společností.

Deník The New York Times hodnotil nové varování jako neobvyklé. Oficiální vyhlášky Murthyho předchůdců podle něj bývaly krátké a zpravidla radily v konkrétních zdravotnických otázkách, ať už se jednalo o prevenci sebevražd, nebo kojení. „Tato nová výstraha obsažená ve 22stránkové zprávě včetně poznámek však přichází ve více politickém kontextu,” píše list, přičemž zmiňuje například zpochybňování přínosu vakcín na konzervativní mediální scéně v čele s televizí Fox News.

Lidé si myslí, že nejsou naočkovaní

Murthy vystoupil v době, kdy ve Spojených státech znovu začínají růst denní počty nákaz koronavirem a v některých oblastech se opět plní nemocnice. V zemi jsou už delší dobu široce dostupné bezpečné a efektivní vakcíny, mnohé státy ale stále nedosáhly 50procentní proočkovanosti dospělé populace. Nejvyšší podíl očkovaných hlásí státy na severovýchodě USA, což jsou bašty Demokratické strany prezidenta Joea Bidena. Nejpomalejší je vakcinace ve státech jako Alabama, Mississippi a Wyoming, kde ve volbách dominují republikáni.

„Z průzkumů víme, že dvě třetiny lidí, kteří nejsou naočkovaní, buď věří rozšířeným mýtům o vakcínách na covid-19, nebo si myslí, že některé z těch mýtů by mohly být pravdivé,” řekl dnes Murthy. Dodal, že je pro něj „bolestivé” sledovat vývoj v USA s vědomím, že téměř všem nově hlášeným úmrtím na covid-19 bylo možné předejít. Ve středu podle Univerzity Johnse Hopkinse úřady napříč USA zaznamenaly 331 úmrtí souvisejících s koronavirem.

Jak vzniká hoax: Ne, očkování opravdu nezpůsobuje potraty

Koronavirus

Velké sociální sítě Facebook, Twitter nebo YouTube zavedly v zájmu ochrany veřejného zdraví podrobná a průběžně aktualizovaná pravidla o dezinformacích spojených s pandemií, vymáhání těchto zásad je ovšem věc druhá. Mluvčí Bílého domu Jen Psakiová například na dnešním brífinku konkrétně Facebooku vytkla, že příspěvky porušující jeho pravidla „často zůstávají viditelné celé dny”. „To je příliš dlouho,” řekla.

Psakiová také uvedla, že federální vláda je pravidelně v kontaktu se správci velkých platforem a že ve snaze omezit dosah dezinformací nahlašuje Facebooku obsah, který považuje za problematický. Kromě rychlejších intervencí údajně vláda po technologických společnostech požaduje zveřejňování zpráv o dopadech dezinformací na jejich službách a upřednostňování obsahu od důvěryhodnějších zdrojů, k čemuž Facebook dočasně přistoupil po loňských prezidentských volbách v USA.

„Facebook opakovaně ukázal, že má možnost propagovat kvalitní informace. Viděli jsme, jak to ve svém algoritmu účinně provedli na úkor méně kvalitních informací, a v tomto případě se to rozhodli nepoužít,” řekla Psakiová.

Dezinformace často šíří samotní uživatelé

Jak upozornily servery NPR a Poynter, dezinformace nešíří pouze jejich tvůrci, ale velmi často i samotní uživatelé. Nejčastěji se totiž hoaxy a dezinformace týkající se koronaviru šíří prostřednictvím sociálních sítí, jako je například Facebook či Twitter. I když se internetoví giganti snaží proti tomu bojovat, práci jim znesnadňují samotní uživatelé.

Smyšlené zprávy totiž často šíří dál – jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou. Není výjimkou, že některé zprávy mají desítky či stovky tisíc sdílení. Nevědomky tak pomáhají tvůrcům dezinformací, aby si vydělali pořádný balík peněz.

Podobné kauzy globálního dosahu jsou totiž pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, a to klidně i několik milionů dolarů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám