Hlavní obsah
Foto: Archiv, Právo

Nejrozšířenějším virem byl v lednu Emotet. Zásahu FBI a Europolu navzdory

Na konci ledna se tým bezpečnostních expertů z několika různých států – v přední řadě s FBI a Europolem – pochlubil, že rozbil síť zotročených počítačů (tzv. botnet), jejímž prostřednictvím hackeři šířili trojského koně Emotet. Ještě předtím ale zvládl tento záškodník napáchat hromadě uživatelů velké nepříjemnosti, podle kyberbezpečnostní společnosti Check Point totiž šlo v prvním měsíci letošního roku o nejrozšířenější hrozbu.

Foto: Archiv, Právo
Nejrozšířenějším virem byl v lednu Emotet. Zásahu FBI a Europolu navzdory

„Emotet je jednou z nejničivějších variant malwaru, takže převzetí kontroly nad jeho infrastrukturou je velkým úspěchem,“ prohlásil Peter Kovalčík, bezpečnostní expert Check Pointu. Zároveň ale zdůraznil, že v lednu byl přesto Emotet nejrozšířenější zachycenou hrozbou napříč celým světem.

První verze Emotetu se objevila již v roce 2014. A od té doby tohoto nezvaného návštěvníka kyberzločinci neustále vylepšovali, takže se postupně vždy vracel do čela žebříčku nejrozšířenějších kybernetických hrozeb. Ani to už ale po vyřazení botnetu z provozu možné není.

„Emotet byl původně bankovní trojan, ale postupem času se vyvinul v ničivý botnet. Dlouhodobě se jednalo o nejúspěšnější a nejrozšířenější malware roku 2020. Data ze sítě Check Point ThreatCloud ukazují, že Emotet v průběhu loňského roku ovlivnil 19 % organizací po celém světě. V České republice byl jeho dopad ještě vyšší, například v prosinci měl dopad na více než 21 % českých společností,“ připomněl Kovalčík.

Emotet byl podle něj známý především kvůli dynamické povaze a unikátním technickým vlastnostem, ale také kvůli velmi sofistikovanému obchodnímu modelu. Velmi efektivně totiž spolupracoval s dalšími kyberzločineckými skupinami, které stojí například za hrozbami Trickbot nebo Ryuk.

Bezpečnostní experti navíc upozorňují, že Emotet nebyl jedinou zbraní počítačových pirátů. „Bohužel můžeme očekávat, že se nevyhnutelně objeví nové hrozby, které jej nahradí. Organizace proto musí používat robustní bezpečnostní systémy a preventivní řešení, aby hrozby nepronikly k uživatelům. Důležitou součástí komplexní ochrany je i vzdělávání zaměstnanců, aby dokázali identifikovat nebezpečné e-maily a nejrůznější triky kyberzločinců,“ uzavřel bezpečnostní expert.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků