Hlavní obsah

Britské úřady vyšetřují, zda kolem brexitu nebyla masově zneužita osobní data voličů

Právo, rm, vpl
Londýn

Britský Úřad informačního komisaře (ICO) začal vyšetřovat údajné zneužití osobních dat ve volební kampani vedoucí k brexitu. Vyšetřování se rozběhlo poté, co britský nedělník The Observer odhalil, že hlasování o odchodu Británie z EU zásadně ovlivnila firma Cambridge Analytica, v níž má podíl americký miliardář a hedgeový manažer Robert Mercer (70).

Foto: Profimedia.cz

Generální ředitel společnosti Cambridge Analytica Alexander Nix vysvětluje způsob profilování voličů.

Článek

Nedělník obvinil vedení Cambridge Analytica (CA) z účastni na kampani k brexitu už loni v prosinci. Tehdy to ale firma popřela s tím, že „do britské politiky se nemíchá“. „Naším úkolem je teď vyhodnotit rizika  týkající se zneužití osobních dat k politickým cílům,“ uvedla mluvčí ICO.

Cambridge Analytica přitom významně ovlivnila také kampaň amerického prezidenta Donalda Trumpa. Na webu sděluje, že u 220 miliónů Američanů dokázala pomocí superpočítačů vyhodnotit v případě každého jednotlivce pět tisíc kritérií, a získat tím plošný „dokonalý psychologický profil voličů“.

Za ten prý Trump zaplatil jen šest miliónů dolarů, a pořídil tak vítěznou kampaň nesrovnatelně levněji než demokratka Hillary Clintonová.

Firma zaměřená na dezinformace 

Miliardář Mercer je navíc jedním z vlastníků krajně pravicového serveru Breitbart, v jehož čele donedávna stál nynější hlavní stratég Trumpovy administrativy Steve Bannon.

Kauza je o to citlivější, že firma CA je pobočkou britské SCL Group – firmy už 25 let rozvíjející metody „vojenských dezinformací a volebních strategií“.

Funguje to ale doopravdy?

Na celou bobtnající kauzu upozornil už před několika měsíci švýcarský Das Magazin. Mercer s dcerou Rebekou (42) jsou podle něj klíčovými osobnostmi v pozadí Trumpova vzestupu. Začínal jako špičkový počítačový expert a závratně zbohatl na hedgeovém fondu Renaissance Technologies. Mercer coby majitel Brietbartu také Trumpovi doporučil Bannona a mluvčí Kellyanne Conwayovou.

Samotná metoda firmy CA ovšem zůstává záhadou. Podle kusých informací švýcarského a britského tisku zobecnila společnost na podrobné mapě USA asi dvacítku voličských typů a Trump pak v různých místech podle této mapy měnil svá vystoupení podle převažujícího zobecnění.

Teoreticky by tedy taková sociologicko-politická metoda mohla otevírat recept k praktické propagandě se zacílením o přesnosti laserového navádění. Pokud by to skutečně fungovalo, byla by to neuvěřitelně mocná zbraň ovlivnění mas. Potíž je, že pro onu funkčnost není jediný důkaz – vše tedy klidně může být jen reklamní trik Mercerovy firmy.

Politolog Daniel Kreiss z univerzity v Severní Karolíně tvrdí, že základní data o většině voličů jsou totiž velmi předvídatelná a není třeba je lovit s pomocí superpočítačů.

Důkazy nikdo neviděl

Bývalí zaměstnanci Cambridge Analytica pro server BuzzFeed navíc dodali, že důkazy o efektivnosti psychologického profilování voličů nikdo nikdy neviděl.

„Je lákavé vidět za kolosálním posunem voličských nálad a socioekonomickými obtížemi Západu počítačovou manipulaci velkými daty. Bez důkazu je ovšem důvěra v něco takového nebezpečná,“ shrnul server MIT Technology Review.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám