Hlavní obsah

Šest věcí, které banky nikdy nedělají, ale podvodníci ano

Novinky, Pavel Hrdina (zdroj: ESET.cz)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Komerční článek - Bezpečnostní technologie se vyvíjejí, kyberzločinci si ale vždy dokážou vymyslet způsob, jak z uživatelů vytáhnout citlivé a zneužitelné informace. Mají na to poměrně širokou škálu možností. Telefonní hovory, SMS zprávy a především e-maily mohou fungovat jako prostředek k nabourání vašeho konta. Jde přitom o praktiky, které banky zásadně nepoužívají. Přečtěte si šest způsobů, jak se vás podvodníci snaží napálit!

Foto: sxc.hu

ilustrační foto

Článek

1.    SMS potvrzující vaši totožnost

Od své banky obvykle dostanete SMS potvrzující transakci v internetovém bankovnictví. Seriózní ústav vás ale nikdy nepožádá přes obyčejnou textovku o přístupové údaje k vašemu účtu. Přes SMS nezkoušejte ani „aktualizovat“ mobilní aplikaci nebo otevírat internetové odkazy.

2.    Lhůta 24 hodin do vymazání bankovního účtu

Mnoho legitimních zpráv z banky je označeno jako „naléhavé“. Obzvlášť jedná-li se o varování před podvody. Pokud je ale součástí zprávy jasně daný termín, v němž musíte stihnout provést nějakou akci, zbystřete. Kyberzločinci samozřejmě musí jednat rychle – jejich podvodné stránky mohou být brzy zablokovány. Rychle se blížící termín vás navíc může zbytečně donutit k osudné chybě. Nepodlehněte a v případě pochybností kontaktujte svou banku.

3.    Použití zkrácených odkazů v e-mailech

Kyberzločinci používají řadu triků, díky nimž vypadá závadný web důvěryhodněji. Jedním z nich jsou zkrácené odkazy. Pokud vám nějaký přijde od vaší banky, neklikejte na něj. Pokud přece jen máte pochybnosti, navštivte oficiální internetové stránky nebo zavolejte na technickou podporu (její číslo si najděte také na oficiálním webu).

4.    Zpráva na jinou e-mailovou adresu

Pro komunikaci s bankou pravděpodobně používáte svou soukromou e-mailovou schránku. Může se ale stát, že zpráva přijde z ničeho nic na váš pracovní e-mail. Tady pozor. Banky nikdy nepoužívají adresy, které jim vy sami neprozradíte. Když tedy dostanete takovou zprávu na e-mail, který jste bankovnímu ústavu nedali, jde na 100 % o podvod.

5.    Oslovení „ Vážený zákazníku“ nebo „Vážený vasemail@seznam.cz“

Banky obyčejně oslovují své klienty jménem, případně používají další prvky, které mají usnadnit odlišení důvěryhodné zprávy od phishingu. Kyberzločinci, kteří ve většině případů vaše jméno neznají, se bez něj při oslovování musejí obejít. Častým poznávacím znamením podvodných e-mailů je také chatrná česká gramatika poznamenaná nedokonalým strojovým překladem.

6.    Použití nezabezpečené webové stránky

Nacházíte-li se na legitimní stránce internetového bankovnictví, měl by se v adresním řádku vašeho prohlížeče objevit symbol zámečku, zpravidla ve spojení se zelenou barvou. Pokud tomu tak není, buďte velmi obezřetní – něco je špatně. Proto je vždy lepší připojovat se ke standardnímu on-line bankovnictví ze stolního počítače nebo notebooku, kde je snazší poznat, které stránky jsou zabezpečené a které nikoli.

Phishingové e-maily a další typy bankovních podvodů, které se vyskytují v e-mailech a v komunikačních programech, vám může pomoci eliminovat třeba ESET Smart Security 7. Tento bezpečnostní program obsahuje funkcionalitu Anti-phishing, která dokáže zabránit podvodným internetovým stránkám v získávání citlivých dat, jako je uživatelské jméno, heslo k poštovním účtům a bankovnictví, detaily o kreditní kartě atd.

Využít přitom můžete podzimní akční nabídku firmy ESET pro nové zákazníky nazvanou „3 roky za cenu 2“. Všichni, kdo si do 31. října 2013 zakoupí licenci pro některý z produktů ESET pro firmy nebo domácnosti, získají ochranu proti virům na tři roky za stejnou cenu, jako stojí ochrana na dva roky.

Reklama

Výběr článků

Načítám