Hlavní obsah

Evropská komise zpřísní pravidla o ochraně dat, spadeno má i na Facebook

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Evropská komise má v plánu "zásah" proti Facebooku. Píše o tom bruselský server EUObserver v článku o plánu na změny již poněkud zastaralých pravidel o ochraně dat.

Foto: mif, Novinky

Facebook

Článek

Před dvěma týdny údajně řekl zakladatel rozšířené sociální sítě Facebook Mark Zuckerberg světu, aby se nad obavy z ochrany dat, kvůli nimž byl Facebook kritizován, už přenesli - nikdo přece už nedbá na ochranu soukromí. Vyprovokoval tím bouři protestů v kyberprostoru.

Evropská komise na to nyní odpověděla po svém. Ve čtvrtek vyhlásila, že má v plánu přijít s návrhy nových norem, které budou mít v hledáčku právě i tuto populární webovou stránku.

Výkonný orgán EU, který v bloku dohlíží na dodržování pravidel, se obává, že současná pravidla o ochraně dat, datující se do roku 1995, jsou už značně zastaralá. Nejde jen o rozšíření internetu jako takového, ale i o nové technologie a techniky, jako je třeba reklama cílená podle toho, jak se uživatel na síti chová, na co kliká a podobně.

Pravidla ochrany dat musí být revidována, aby držela krok s technologickými změnami, aby se zajistilo právo na soukromí.
Evropská komise

Eurokomisařka Viviane Redingová, pod níž dosud v komisi spadá oblast telekomunikací a internetu, podotkla, že tento rok hodlá její úřad přijít s revizí norem, přičemž v této souvislosti zmínila konkrétně právě Facebook, ale i další oblíbené sítě Twitter a Myspace.

"Inovace je důležitá v dnešní společnosti, avšak neměla by jít na úkor základního lidského práva na soukromí," řekla. "Ať už chceme, nebo ne, téměř každý den sdílíme naše osobní data. Tyto údaje jsou sbírány, zpracovávány a pak uchovávány mimo náš dohled," řekl.

Komisařka není spokojená s přístupem firem k problému ochrany soukromí. Je prý třeba změnit přístup. Firmy musí podle ní využít své inovační síly ke zlepšení ochrany soukromí a osobních dat.

O Facebooku
Tento již celosvětový fenomén vznikl před šesti lety. Vymyslel jej student harvardské univerzity Mark Zuckerberg. Obliba původně vysokoškolského webu se rychle rozšířila a nyní jej využívá více než 250 miliónů lidí.Facebook funguje na principu registrace a vytvoření si vlastního profilu. Ten si následně mohou většinou prohlédnout pouze ti uživatelé, které dotyčný označí jako „přátele“. Zároveň se každému zobrazuje nabídka lidí, které by mohl znát. Okruh „kamarádů“ se tak neustále rozšiřuje. S rostoucím počtem uživatelů roste i ztráta soukromí. Je možné nastavit profil tak, aby byl dostupný všem.Facebook je populární díky pohodlnému vkládání fotografií, které si mohou vybraní kamarádi prohlédnout. Stačí ale, aby například někdo z vašich blízkých okomentoval snímek z vaší narozeninové oslavy a fotku a komentář uvidí i lidé, které sice neznáte, ale patří do okruhu známých vašich přátel. Na stejném principu fungují i diskuze a vzkazy vkládané na Facebook.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám