Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Za zrušené lety kvůli pandemii s penězi nepočítejte, dostanete voucher

Pokud byl váš let zrušen kvůli opatřením v důsledku šíření nemoci covid-19, s žádostí o vrácení peněz za letenku, nejspíš nepochodíte. Dopravce vám nabídne voucher s roční platností. Bohužel nemáte ani nárok na finanční kompenzaci, tu byste získali, kdyby byl let zrušen vinou dopravce.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Za zrušené lety kvůli pandemii s penězi nepočítejte, dostanete voucher

Pandemie koronaviru výrazně zasáhla do letecké přepravy. Naprostá většina aerolinek musela na dlouhé týdny uzemnit svá letadla, zrušeny byly tisíce letů. Jistotu, že odletíte, však nemáte ani v současné době, kdy mnozí přepravci již lety obnovili.

„V souvislosti s ochranou před šířením nemoci covid-19 je stále značně omezené cestování, situace se navíc mění každým dnem. Například před několika dny vídeňské letiště rozšířilo seznam destinací, kam není možné létat. Aktuálně je to Chorvatsko, Řecko, balkánské státy včetně Bulharska, či například českými turisty oblíbený Egypt. Zákazy zatím platí minimálně do konce července,” uvedl pro Právo František Herynk ze společnosti Click2Claim.

Platnost voucheru jeden rok

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 o pravidlech náhrad za nepravidelnosti v letecké přepravě přesně stanoví, kdy má cestující nárok na finanční kompenzaci, pokud dojde ke zrušení jeho letu.

Vzhledem k tomu, že jsou ale lety rušeny především z důvodu zamezení šíření pandemie covid-19, což spadá do takzvaných mimořádných okolností, za něž dopravce není odpovědný, nevzniká proto cestujícímu nárok na paušální finanční kompenzaci.

„Dopravce je ale povinen nabídnout náhradní let nebo vrátit cestujícímu hodnotu jeho letenky. Toto se letečtí dopravci snaží obejít nabídkou voucherů, jejichž platnost je dle doporučení Evropské unie jeden rok,” doplnil Herynk s tím, že mnozí dopravci na žádosti cestujících o vrácení peněz nereagují.

Konkrétní vzhled voucheru není nijak definován, musí z něj ale být patrné, o jakého dopravce se jedná, na jakou částku je vystaven a pochopitelně i jméno klienta. Další údaje například doba platnosti a možnosti použití mohou být ve voucheru uvedeny nebo by měly být uvedeny v komunikaci s dopravcem.

Voucher můžete následně využít při nákupu jakékoliv letenky ve stejné hodnotě jako byla ta původní.

„Pokud již voucher přijmete, rozhodnutí není možné zpětně změnit. V komunikaci s dopravcem musí být zcela zřejmé, že s touto formou vyrovnání souhlasíte či nikoliv. V případě nesouhlasu musíte jasně a nejlépe písemnou formou - pro doložení při řešení refundace - sdělit, že s voucherem nesouhlasíte a požadujete vrácení peněz zpět na uvedený bankovní účet,” upozornil Herynk.

Platná legislativa říká, že dopravce by vám poté měl peníze na účet vrátit do sedmi dnů. Ovšem, jak Herynk Právu potvrdil, realita je zcela jiná. Stanovenou týdenní lhůtu podle něj dodržuje naprosté minimum dopravců. Ve většině případů klienti stále na vrácení finanční částky čekají. Letecké společnosti na jejich požadavky často vůbec nereagují.

Za zpoždění či zrušení letu může dopravce

Let může být pochopitelně zrušen i vinou dopravce a v takovém případě pak máte podle evropského nařízení nárok na finanční kompenzaci.

Na tu dosáhnete, pokud váš let byl vinou dopravce zrušen, případně pokud v cílové destinaci přistane se zpožděním větším než tři hodiny. Další podmínkou je, že letecká společnost má sídlo na území EU a zároveň alespoň jedno z míst - odletu či příletu - je v EU. V případě, že by dopravce nebyl z EU, musí se jednat o let ze země EU.

Výše finanční kompenzace se řídí podle vzdálenosti cílové destinace. U zpožděného letu do 1500 kilometrů máte nárok na 250 eur (zhruba 6600 korun). U letu ve vzdálenosti od 1501 do 3500 kilometrů se pak jedná o kompenzaci v částce 400 eur (zhruba 10 600 korun) a v případě letu nad 3500 kilometrů můžete získat až 600 eur (zhruba 16 tisíc korun).

Dopravce je také povinen cestujícím v případě čekání dvě hodiny a více zajistit občerstvení v „rozsahu přiměřeném čekací době”. Pokud je zpoždění letu více než pětihodinové, můžete se vzdát cesty nebo jejího pokračování a požádat o vrácení ceny letenky, resp. návratu do místa odletu nejbližším možným spojem.

Pokud se zpoždění protáhne na jednu či více nocí, mají cestující nárok na ubytování v hotelu. Dopravce v takovou chvíli hradí také přepravu mezi letištěm a místem ubytování.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků