Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Steve Marcus, Reuters

Jestli koronavirová krize alespoň někomu trochu pomohla, pak to byli lidé, kteří rádi pracují z domova. Shodují se na tom personalisté a zástupci poradenských firem. Tzv. home office se v řadě společností podle nich kvůli koronaviru zabydlel a v nějaké podobě zůstane už nastálo.

Ilustrační foto Foto: Steve Marcus, Reuters
Home office: nový standard

Z průzkumu iniciovaného Českou asociací startupů, jehož výsledky má Právo k dispozici, vyplývá, že přes sedmdesát procent velkých společností v České republice hodlá být k práci z domova benevolentnější než dosud.

Dvě třetiny firem měly s home officem stejnou anebo vyšší produktivitu
David Zábrž, předseda asociace startupů

„Klíčovou roli hraje fakt, že 68 procent firem mělo během plošného home officu stejnou, anebo dokonce vyšší produktivitu,“ uvedl k tomu předseda asociace startupů David Zábrž.

Zástupci dvou třetin velkých korporací podle něj také v událostech posledních měsíců spojených s epidemií viděli příležitosti, jak předehnat konkurenci, hlavně díky inovacím.

Nejčastější inovací, kterou koronavirus ve firmách zavedl, jsou přitom telekonferenční hovory.

V průzkumu 91 procent oslovených firem uvedlo, že je bude více využívat i nadále. Mezi korporacemi s více než 250 zaměstnanci se dosud nejvíce využívaly Teams od Microsoftu (72 procent). Následovaly aplikace Zoom, Skype Business a WhatsApp.

Někomu chybějí kolegové

Trvalejší příklon tuzemských společností k home officu Právu potvrdili i experti na personalistiku.

„Již během května, kdy se začala preventivní opatření uvolňovat, bylo evidentní, že pravidla korporátních firem budou svou opatrností zacházet dále než vládní nařízení. Mnoho doposud konzervativních společností si nyní home office úspěšně osvojuje jako běžnou formu pracovního výkonu,“ konstatoval Radovan Svoboda z poradenské společnosti Hofírek Consulting.

„Tím se z benefitu stává do určité míry standard, k němuž je třeba racionálně přistupovat ze strany zaměstnance, ale i zaměstnavatele. Zdaleka ne každý tuto formu preferuje a z principu oceňuje,“ upozornil.

Z pohledu zaměstnanců je sice příjemné, že jim odpadá doprava do práce, někomu ale může chybět kontakt s kolegy nebo nechtějí propojovat své, dosud oddělené světy – pracovní a soukromý. A to přesto, že většina šéfů už s pochopením bere situace, kdy například dítě doma vypne zaměstnanci Skype uprostřed telekonference.

Boom práce z domova se kvůli epidemii nastartoval i mezi menšími firmami. „Rozmach home officu však bude mít velký dopad nejen na firemní kulturu. Zasáhne třeba i byznys v oblasti komerčních prostor,“ zmínil pak další aspekt Svoboda.

V kanceláři jen dva dny týdně

Miroslav Vaško z recruitingové firmy Nymble míní, že se změní i doba, po kterou budou lidé z domova pracovat. „Doposud byl home office vnímán jako benefit, kterému ale spousta lidí přišla za karantény na chuť. Průzkum ukázal, že většina lidí má pocit, že jsou při práci z domova efektivnější, a u většiny převládá názor, že by chtěli do budoucna trávit v kanceláři maximálně dva dny v týdnu, zbytek vzdálenou prací,“ řekl Právu Vaško.

Také podle něj je negativním dopadem práce z domova ztráta bližšího sociálního kontaktu se spolupracovníky a pravděpodobnost vyhoření, protože se stírá hranice mezi pracovním a osobním životem.

Nymble pomáhá sehnat zaměstnance hlavně do sektoru IT. „Z pohledu IT sektoru to bude jen změna částečná. Většina firem totiž byla připravena pracovat na dálku už dříve, měla infrastrukturu i pravidla. Nedávná situace jen utvrdila důležitost takové flexibility. Jak ji budou firmy adoptovat, uvědomí si možnosti využití benefitů, které to nabízí,“ dodal Vaško.

Většině to vyhovuje

Podle průzkumu společnosti Survio mělo už před vypuknutím nákazy s prací na dálku zkušenosti maximálně jednou týdně 88 procent dotázaných. Dvěma třetinám respondentů tento nový způsob práce vyhovuje, naopak pouze tři procenta tvrdí, že jim naprosto nevyhovuje a těší se zpět do kanceláře.

Za hlavní výhodu lidé uváděli to, že nemusí dojíždět do práce. Někteří tak ušetří přes hodinu denně. Na druhém místě byla možnost využívat pauzy produktivně. Dvě třetiny dotázaných uvedly, že stíhají uvařit, uklidit i vyžehlit prádlo.

Zkušenosti zaměstnavatelů i zaměstnanců s prací z domova v posledních měsících nyní zjišťuje i ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). „Práce z domova se v širokém měřítku stala realitou, se kterou málokterý zaměstnavatel nebo zaměstnanec v takovém rozsahu počítal. Situace na trhu práce se tak v uplynulých měsících rapidně proměnila,“ uvedlo MPSV v polovině května. Výsledky zjištění chce představit na konci června.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků