Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Milan Malíček, Právo

Finanční poradna: Co si ohlídat ještě před sjednáním půjčky

V oblasti spotřebitelských úvěrů stále panuje řada nešvarů, které nemusí vymýtit ani nová legislativa. Nejsou totiž ani tak záležitostí bezpečnosti, jako spíše zákaznického komfortu. I banky nebo značkové nebankovní společnosti někdy umí zákazníka svým chováním pořádně naštvat. Na co se tedy zaměřit, pokud má výběr poskytovatele, sjednání půjčky a její splacení proběhnout hladce?

Ilustrační snímek Foto: Milan Malíček, Právo
Finanční poradna: Co si ohlídat ještě před sjednáním půjčky

Ve spolupráci se společností Home Credit přinášíme několik rad a postřehů, které by vám měly usnadnit výběr bezproblémového úvěrového produktu.

„Na trhu se čím dál jasněji krystalizuje, jaké společnosti jsou bezpečné a které ne. Těm druhým se čím dál více lidí dokáže vyhnout. Přišel tedy čas, kdy se mají spotřebitelé zaměřit i na to, jak je pro ně půjčka pohodlná a jak jim poskytovatel vychází vstříc,“ uvedl Michal Kozub ze společnosti Home Credit.

V prvé řadě byste se měli podívat už na to, jak vám společnosti usnadní sjednání půjčky a zda se k vám chovají solidně. Pokud vás některý z problémů popsaných níže rozčílí, měli byste zkusit hledat jiného poskytovatele.

Marné hledání

Mnozí poskytovatelé půjček stále ještě hrají hru s nepřehlednými webovými stránkami, ze kterých není přesně jasné, jaká výše úroku, RPSN a případné poplatky se týkají právě klientovy vybrané půjčky.

„Zdaleka neplatí, že už by skončil nešvar, kdy se poskytovatel snaží drobné chytáky zamaskovat do smluv, které zaberou několik stran. A ještě jsou napsány písmem tak drobným, že by člověk potřeboval lupu,“ upozornil Kozub.

Klient by měl chtít od poskytovatele jasnost, stručnost a srozumitelnost podmínek, které se k jeho půjčce vztahují.

Tohle jsem si přece neobjednal!

Berete si úvěr? To je krásné, u nás navíc automaticky dostanete ještě běžný účet. A vlastně si ho založit musíte, ať už ho chcete nebo ne. Že už jeden máte? No a. Tak budete mít dva.

Zjištění, že kromě objednaného produktu se zákazník zavázal i k využití jiného, člověka lehce vytočí. Klient chtěl přece jen půjčku.

Když už nabízet přidruženou službu, třeba pojištění, tak zvlášť a hezky zřetelně.

Někteří bankéři se navíc pokoušejí klientovi namluvit, že ze zákona potřebuje pojištění. To ale není pravda. Od takových poskytovatelů je lepší držet se dál.

Tohle už o mně přece víte!

Hezky nám doložte datum narození rodným listem, trvalé bydliště občanským průkazem, přidejte výpis z účtu, adresu a telefonní číslo a e-mail zaměstnavatele a také všechny údaje o manželovi či manželce. Takový požadavek stále slyší mnoho uchazečů o půjčku.

„Ověřovat si údaje, které poskytne klient, a také jeho aktuální zadlužení a finanční situaci, je samozřejmě v pořádku, je to dokonce povinnost řádného poskytovatele. Ale hnát klienta na poštu, nebo ho nutit desítky minut prohledávat šuplíky a následně skenovat dokumenty, je v mnoha případech naprosto zbytečné,“ doplnil Kozub.

Hodně údajů o klientech je totiž snadno dostupných v databázích, kam mají společnosti přístup. Pokud navíc klient žádá o úvěr podruhé, firma už má zásadní údaje uložené v počítači. Není tedy nutné skenovat různé dokumenty a dokládat různá lejstra, když si společnost požadované údaje snadno vytáhne z vlastní databáze.

Takový přístup jen poukazuje na neochotu poskytovatele. A když je společnost laxní už ve chvíli, kdy se chce člověk stát jejím klientem, jak ochotně asi zareaguje, pokud se zákazník dostane do problémů?

Nedali mi půjčku. A já nevím, proč…

Když klient žádá o úvěr, seriózní společnost si prověří několik ukazatelů, aby zjistila, zda zákazník zvládne splácet. Někteří jsou pak zaskočeni negativní odpovědí – nejenže půjčku nedostanou, ale vlastně ani neví, proč. I to je důvod k frustraci.

Přitom je ověřené, že klienti odmítnutí vnímají daleko lépe, pokud jsou jim zároveň představeny důvody. Prosté „ne“ vyznívá úplně jinak, než když se klient dozví, že „v současnosti podmínky k obdržení úvěru nesplňuje, protože je v novém zaměstnání teprve chvíli. Pokud ale zkusí zažádat za pár měsíců, úvěr mu schválen bude.“

Když uchazeč o půjčku obdrží radu, aby si vlastně žádnou nebral, protože už mu hrozí vážné předlužení, je to vlastně ten nejlepší důkaz férového jednání dané společnosti.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků