Hlavní obsah
Prohlášení, že balík přišel nepoškozený, které podepisujete při jeho převzetí, potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Foto: Profimedia.cz

Co dělat, když zásilka dorazila poškozená

Lidé stále častěji, zvlášť v současné době, nakupují na internetu. Objednané zboží k nim pak musí dovézt některý z dopravců. Může se ale stát, že zásilka k vám dorazila poškozená. Jak v takovém případě postupovat a u koho se domáhat nápravy škody?

Prohlášení, že balík přišel nepoškozený, které podepisujete při jeho převzetí, potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Foto: Profimedia.cz
Co dělat, když zásilka dorazila poškozená

V případě, že u objednaného zboží zajistil jeho přepravu k vám prodejce, on sám pak odpovídá za stav zakoupeného výrobku až do okamžiku, kdy jej převezmete. Proto i poškození způsobené dopravcem jde na jeho vrub.

Důležité je uvědomit si i to, že váš podpis u prohlášení o tom, že balík přišel nepoškozený, potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Nelze tedy vyvozovat, že perfektní stav obalu svědčí o tom, že i obsah balík bude neporušený. Je také zcela zřejmé, že zjevně poškozený balík byste převzít odmítli.

S reklamací neotálejte

Z toho tedy jasně vyplývá, že náhrady škody se nemusíte domáhat u dopravce, ale u prodejce, ať už prostřednictvím reklamace či odstoupením od smlouvy do 14 dnů od doručení, což u zboží zakoupeného v e-shopu umožňuje zákon.

Reklamovat zboží u prodejce z důvodu jeho poškození nebo kvůli tomu odstoupit od smlouvy nelze, pokud jste si dopravu zajistili sami, nezávisle na prodávajícím
Eduarda Hekšová, dTest

„Ovšem o poškození byste měli dopravce informovat a reklamaci u prodejce podat co nejdříve, aby ten případně mohl požadovat náhradu škody po dopravci,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Jak dále dodala, zbytečné otálení by se v konečném důsledku mohlo vymstít, protože zákon ukládá každému, aby předcházel vzniku škod. „Mohli byste tak nést odpovědnost v případě, že by kvůli vaší nečinnosti později nemohl prodejce uplatnit reklamaci u dopravce.“

Pro snazší vyřízení reklamace odborníci doporučují zdokumentovat stav zboží například pořízením fotografií či natočením videa, což někteří lidé praktikují - pořizují videozáznam převzetí zboží, včetně celého rozbalování. Pokud od smlouvy neodstoupíte a rozhodnete se zboží reklamovat, nemůžete po prodejci požadovat okamžité vrácení peněz. To můžete nárokovat jen v případě, že by nebyla možná bezplatná oprava ani výměna za nový kus.

Zároveň je třeba počítat s tím, že prodejce má na vyřízení reklamace až 30 kalendářních dní. Pokud s vyřízením reklamace nebudete spokojeni, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci.

„Reklamovat zboží u prodejce z důvodu jeho poškození nebo kvůli tomu odstoupit od smlouvy nelze, pokud jste si dopravu zajistili sami, nezávisle na prodávajícím. V takovém případě totiž prodejce za zboží odpovídá pouze do okamžiku předání k dopravě. A reklamaci vadného dodání je tak třeba řešit s dopravcem, stejně jako když sami posíláte zásilku,“ upozornila Hekšová.

Online tržiště: zabraňte poškození zboží

Mnoho lidí využívá k nákupu či prodeji věcí mezi fyzickými osobami různá online tržiště. Abyste se vyhnuli poškození posílaného zboží, odborníci dTestu doporučují vždy věci dobře zabalit, zvláště jedná-li se o křehký materiál, jako je sklo. Pokud posíláte více předmětů, měly by být zabaleny zvlášť, například do několika vrstev bublinkové fólie, a upevněny ke krabici tak, aby se volně nepohybovaly. Je vhodné věci od sebe oddělit například kartonem.

Volný prostor můžete vyplnit fixačním materiálem bránícím pohybu odesílané věci, například zmuchlaným novinovým papírem. Stěny krabice lze obložit například deskou z pěnové hmoty. Mezi bazaristy je známé balení, kdy se zboží výše uvedeným způsobem zabalí do jedné krabice a ta se poté vloží do další krabice, přičemž prostor mezi oběma krabicemi obsahuje výplň. Samozřejmostí je pak důkladné vícenásobné přelepení balíku.

Pokud zboží řádně nezabalíte, v případě že k příjemci dorazí poškozené, nepomůže vám při domáhání se náhrady škody ani to, že jste si sjednali a zaplatili doručení zásilky v režimu „křehké“. Některé společnosti dokonce výslovně vylučují z dopravy křehké věci. Stejně tak vám nemusí být nic platné ani sjednání pojištění, když zásilku řádně nezabalíte.

Na reklamaci poškozené zásilky máte zpravidla jen několik dní, je proto vhodné zajímat se o lhůty, které dopravce stanoví. „Pokud dopravce nevyhoví reklamaci k vaší spokojenosti, tedy jste přesvědčeni o tom, že jste věc zabalili správně, nebo například nesouhlasíte s výší náhrady škody, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad, který je příslušný k dozoru nad poštovními službami,“ doporučila Hekšová.

Zároveň upozornila, že tak musíte učinit do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace nebo ode dne, kdy měla být reklamace vyřízena. „Zda byla zásilka řádně zabalena, i jak došlo k jejímu poškození, v případě pochybností zjišťuje soudní znalec. Ten může být ostatně osloven již během reklamace u dopravce.“

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků