Prakticky všechny obchodní řetězce nabízejí svým zákazníkům i zboží pod svými privátními značkami. Ve valné většině případů se jedná o potravinářské, ale i kosmetické a drogistické výrobky.

Češi výrobky privátních značek občas kupují, jak ukázal průzkum společnosti Billa. Hlavním důvodem pro nákup je pochopitelně cena (zmínily více než dvě pětiny oslovených) či poměr ceny a kvality (28 procent).

Na druhou stranu samotná kvalita výrobku prodávaného pod privátní značkou motivovala k nákupu jen každého desátého respondenta.

Více než dvě pětiny lidí se domnívají, že kvalita zboží napříč privátními značkami je rozdílná, každý pátý si myslí, že privátní značky jsou méně kvalitní než zboží běžných značek. Třetina pak privátní a tzv. brandové značky, alespoň co se kvality týče, staví na stejnou úroveň. O tom, že privátní značky jsou kvalitnější, je přesvědčeno jen osm lidí ze sta.

Pětinu k nákupu nikdo nepřesvědčí

Nedůvěra k privátním značkám a jejich nízká kvalita byla nejčastěji zmiňovanými důvody, proč lidé tyto výrobky nekupují. Nedůvěřuje jim totiž každý třetí a každý pátý se domnívá, že nejsou kvalitní. Další pětina k privátním značkám zaujímá konzervativní postoj, nemá je vyzkoušené, proto necítí potřebu je kupovat.

Téměř polovinu lidí by k nákupu produktů privátních značek přiměla vlastní zkušenost. Dalšími důvody by bylo uvedení výrobce na obalu (sedm procent) či změna ceny (šest procent).

Zhruba pětinu by však nemotivovalo nic, privátní značky by tito zákazníci prostě nikdy nekupovali.

Počet privátních značek roste

Podíl privátních značek přitom na tuzemském trhu roste. „Privátní značky obchodních řetězců rostou rychleji než značkové zboží,” uvádí společnost GfK ve své tiskové zprávě. Podle jejích údajů činilo v roce 2015 zastoupení privátních značek 20,7 procenta, v loňském roce to bylo už 21,2 procenta.

Přesto má Česká republika stále nižší podíl privátních značek než okolní státy s výjimkou Polska. Například v Rakousku či Německu je více než třicetiprocentní.

Řetězec Billa nabízí zboží pod jedenácti privátními značkami. „Privátní značky tvoří 17,5 procent obratu naší společnosti," doplnil Jaroslaw Szczypka ze společnosti Billa.

„Podíl dodavatelských privátních značek se v Globusu pohybuje na hranici pět procent,” uvedla pro Právo Pavla Hobíková, mluvčí obchodního řetězce, který zákazníkům nabízí zboží pěti privátních značek.

„V našich prodejnách najdete výrobky pod více než 300 privátními značkami, které tvoří aktuálně více než 80 procent naší nabídky napříč celým sortimentem,” upřesnila Zuzana Holá ze společnosti Lidl.

Zhruba 2500 produktů pod dvěma privátními značkami nabízí Kaufland. V prodejnách Albert mohou zákazníci nakoupit zboží šesti privátních značek, v Tesku pak pěti privátních značek.

Vybrané privátní značky obchodních řetězců
  • Albert: Albert, Albert Excellent (prémiová řada), AH Basic, Česká chuť (výrobky s českým původem), Nature's Promise (např. bio či veganské výrobky, bez lepku, laktózy), Moravian Collection (vína)
  • Billa: Billa, Billa easy, Vocílka (maso, uzeniny), Česká farma (ovoce, zelenina), Today (kosmetické výrobky), Clever, Billa Premium, Billa naše Bio, Vivess, Maximal G, Wegenstein
  • Globus: korrekt, Globus, Globus Gold, Prego, Pregoo
  • Kaufland: K-Classic, Exquisit
  • Lidl: Pikok (masné výrobky), Pilos (mléčné výrobky), Bluedino (sýry), J.D.Gross (certifikované čokolády), Cien (kosmetika, drogerie), W5 (čisticí prostředky), Saguaro (vody), Argus (piva) aj.
  • Tesco: Tesco, Tesco finest (prémiové výrobky), ProFormula (kosmetika), Pet Specialist (výrobky pro domácí mazlíčky), Go For Expert (čistící prostředky pro domácnost)
Zdroj: Informace obchodních řetězců

Český výrobce nabývá na důležitosti

Po nepříjemných zkušenostech s potravinářskými produkty zahraničních dodavatelů, čeští spotřebitelé čím dál víc kladou důraz i na původ nabízeného zboží. Výrobce na etiketě hledají téměř dvě třetiny dotázaných (65 %). „Čeští zákazníci se stále častěji ptají na původ a složení potravin," uvedl Szczypka.

Více než dvě pětiny lidí by zboží privátních značek koupily, pokud by pocházelo od české výrobce. Jak ukázal nedávný průzkum společnosti GfK, český původ potravin je pro zákazníky důležitý, přičemž větší význam mu přisuzují lidé vysokoškolsky vzdělaní. „S důrazem na kvalitu se mění i role 'českého původu' potravin – 'českost' potravin je důležitá již pro 64 procent vysokoškoláků,” zmínil Zdeněk Skála z GfK.