Lovci nehod brázdí české silnice již několik let. Jsou tzv. „na příjmu”, sledují ty správné frekvence a k nehodě se téměř vždy dostaví jako první. Vystoupí většinou z vozidla vybaveného majákem a označeným jako nehodová služba a velice erudovaně vám začnou vysvětlovat, co za problémy vás čeká.

Ihned vám nabídnou, že za vás vše s pojišťovnou a servisem vyřeší sami. Tvrdí, že za to nebudou nic požadovat, vždyť jsou smluvním partnerem té dané pojišťovny a předat auto servisu, který zajistí opravu, pro ně tak není problém.

Jenže nakonec se ukáže, že problém máte vy. Nejenže váš vůz opraví v neznačkovém servisu, ale také si naúčtují podstatně vyšší částku, než by ve skutečnosti oprava stála v autorizovaném servisu. Pojišťovna pak pochopitelně odmítne danou sumu uhradit.

„To, že za vás nehodová služba všechno vyřeší a budete mít klid, je jen iluze. Lovci nehod vmanipulují řidiče do podpisu nevýhodných smluv a dohod. Z toho pak pramení řada potíží – od neúměrně vysokých nákladů za opravy či zapůjčení náhradního vozidla až po soudní spory. A to jsou pak ztráty nejen časové, ale i finanční,” uvedl pro Právo Radim Nekov z České pojišťovny.

V případě nehody kontaktujte svou pojišťovnu

Jak nedávno konstatoval Ústavní soud, lovci nehod parazitují na vyplácení škody z povinného ručení.

„Nález Ústavního soudu je především varováním pro motoristy, ať jsou opatrní při volbě služeb, jaké v případě nehody využijí. Plnění z povinného ručení má jasně daná pravidla a to nejlepší, co mohou řidiči v nouzi udělat, je přivolat na pomoc asistenční společnost své pojišťovny,” uvedl Zbigniew Macura z Allianz Worldwide Partners pro ČR a SR.

ČTĚTE TAKÉ
Ústavní soud klepl přes prsty lovce nehod tyjící z povinného ručení

Pokud se na silnici dostanete do kolize, kontaktujte vždy asistenční službu své pojišťovny, případně Linku pomoci řidičům 1224, která vás na asistenční službu vaší pojišťovny přepojí.

„Pojišťovny poskytují v ceně pojištění i asistenční služby, které zajišťují smluvní prověřené společnosti. Jejich využití přispívá k bezproblémové likvidaci škody. Řidič, který má povinné ručení u dobré pojišťovny, nepotřebuje žádnou zprostředkovanou pomoc. Stačí mu zavolat do pojišťovny,” doplnil Nekov.

Nejčastější nekalé praktiky lovců nehod a jimi zprostředkovaných autoservisů
  • Cílené protahování doby opravy s cílem maximalizovat příjem za zapůjčené náhradní vozidlo.
  • Předražené náhradní vozidlo.
  • Účtování oprav, které nebyly provedeny – použité díly z vrakovišť jsou účtovány jako nové.
  • Nekvalitní opravy s cílem minimalizovat náklady, nedodržení technologických postupů.
  • Zavázání klienta, že uhradí účtované služby, které odmítne pojišťovna uhradit.
  • Tučné provize, které lovci nehod inkasují od odtahových společností a autoservisů, kterým zprostředkovali zakázku. Tyto provize zbytečně prodražují opravu vozidla a lovci nehod tak parazitují na povinném ručení, to v konečném důsledku vede ke zdražování pojištění.
Zdroj: Česká asociace asistenčních společností

Jistí se plnou mocí

Lovci nehod si své „oběti” zavážou podepsáním plné moci. Ovšem takové dokumenty, jak odborníci upozorňují, jsou mnohdy plné smluvních pokut.

Řidič pak v podstatě platí za každou maličkost - například za vrácení neumytého a nevyluxovaného náhradního vozidla nebo za to, že zapůjčený automobil vrátil dříve.

„Mnohem nákladnější jsou ale smluvní pokuty, které hrozí v případě, že chcete spolupráci s lovci nehod ukončit. Reakce řady řidičů pak bývá taková, že podobné absurdní pokuty odmítnou zaplatit. Tím se ale dostávají do situace, kdy jsou bombardováni upomínkami, hrozí jim vymáhání dané pohledávky nebo soudní spory,” upozornil Nekov.

Rada nad zlato je pochopitelně velmi jednoduchá: Nikdy nic lovcům nehod nepodepisujte!

Předražené náhradní vozidlo

Lovci nehod se snaží řidiče „zlomit” i tím, že mu nabídnou zapůjčení náhradního vozidla, což je pro ně hlavní princip jejich byznysu. Vozidla záměrně půjčují na neúměrně dlouhou dobu. Navíc jsou často v žalostném technickém stavu a mohou tak ohrozit jak řidiče, tak ostatní účastníky provozu.

Jak ukazují zkušenosti z pojišťoven, mnozí řidiči netuší, že ze zákona mají nárok na zapůjčení náhradního vozidla na nezbytně nutnou dobu, tedy čas nutný k provedení technologicky správné a kvalitní opravy.

Náhradní vozidlo vám poskytne kterákoliv smluvní opravna spolupracující s vaší pojišťovnou. „V případě, kdy bude vozidlo opravováno jinde, nebo vůbec, lze využít některé ze smluvních půjčoven s celorepublikovou působností, a to na základě doporučení likvidátora,” dodal Nekov.

Poskytnutí náhradního vozidla pojišťovnou je možné nejen z titulu povinného ručení. Možnost si ho zapůjčit je i součástí připojištěné asistenční služby.