Hlavní obsah

Průzkum: Češi podceňují skryté poplatky u úvěrů

Novinky, bab

Češi dají nejčastěji při výběru finanční instituce, od které si půjčí peníze, na svou předchozí zkušenost s ní. Někteří lidé se rozhodují i podle reklamy. Ovšem transparentní podmínky poskytovatele úvěru jsou důležité jen pro tři ze stovky Čechů.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační snímek

Článek

Aktuální data přitom ukazují, že si Češi význam transparentnosti alespoň v teoretické rovině uvědomují. V průzkumu společnosti Cofidis mezi 500 respondenty se více než polovina z nich shodla, že ideální půjčka by měla být v první řadě právě transparentní.

Dvě pětiny pak přikládají velkou důležitost ceně půjčky, měla by být především levná. Také rychlost získání peněz někteří respondenti považují za důležitou při rozhodování o tom, zda si půjčku u dané instituce vezmou či nikoliv.

Představa o ideální půjčce se ale výrazně liší od kritérií, na základě kterých si lidé vybírají společnost, od níž si půjčí peníze.

Transparentnost při rozhodování propadá

V průzkumu z osmi sledovaných kritérií, která mají vliv na výběr poskytovatele úvěru, dopadla nejhůře transparentnost podmínek. Podle ní by se o úvěru rozhodovala jen tři procenta oslovených.

Podle odborníků je tato skutečnost znepokojivá především s ohledem na to, že tato data mnohem více než hypotetická představa o ideální půjčce odráží reálný stav věci.

„Nedostatečná průhlednost a skryté poplatky přitom mohou úvěr výrazně prodražit, a zásadně tak zkomplikovat jeho splacení,“ upozornil Cyril Křůpala z Cofidisu.

Věrnost hraje prim

Klíčovou roli při výběru poskytovatele úvěru hraje dobrá předchozí zkušenost, rozhodujícím faktorem je pro téměř dvě pětiny Čechů. Vazby z minulosti jsou důležité i pro další pětinu dotázaných, kteří si nejraději půjčí peníze u společnosti, od níž už mají jiné produkty.

„Zde je ovšem nutné rozlišovat mezi tím, co je výhodné, a tím, co je jen pohodlné,“ uvedl Křůpala.

Češi jsou tak více přístupní změnám a například více než polovina lidí již zvažuje při volbě poskytovatele úvěru také značkové nebankovní společnosti.

Reklama přebíjí i kvalitu

Další kritéria už jsou zastoupena výrazně méně. Pouze necelá desetina Čechů by se při výběru finanční instituce spolehla na doporučení svých známých či přátel.

Jen osm lidí ze sta by se rozhodlo pro tu společnost, která nabízí nejvýhodnější podmínky. Překvapující je fakt, že stejný počet lidí by si vybral poskytovatele jen na základě reklamy na jeho produkty.

Rychlost jako bonus

Někteří respondenti vnímají rychlost schválení půjčky jen jako přidanou hodnotu. Jen čtyři lidé ze sta by si zvolili poskytovatele jen podle toho, jak rychle umí schválit úvěr a dodat peníze.

„Rychlost celého schvalovacího procesu je důležitá, posouzení úvěru a ověření všech potřebných údajů je nicméně zásadní a zabere nějaký čas, je-li prováděno důkladně a zodpovědně. Rychlost by tedy měla být při výběru poskytovatele úvěru spíše užitečným benefitem, nikoli hlavním sledovaným kritériem,“ dodal Křůpala.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám