„Výhra v podobě konkrétní věci nebo finančního obnosu je pro spotřebitele silným lákadlem a obchodníci si toho jsou dobře vědomi,” uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

„Například společnost BEAUTY LINE, s. r. o., rozesílá zásilky s výherním kupónem a slibuje spotřebitelům pohádkovou výhru. Podmínkou je ovšem objednání výrobku a potvrzení přiloženého kupónu společností. Výhry se však spotřebitel nedočká, zpět k němu dorazí pouze objednané zboží,“ upozornil Zelený.

Za velký nákup další prémie

Podle dTestu BEAUTY LINE, s. r. o., zasíláním výherního kupónu oslovuje spotřebitele, kteří si už od ní alespoň jednou něco objednali na základě reklamy v časopise. Mohlo jít kupříkladu o revoluční přípravek na hubnutí nebo o údajně zázračný krém proti vráskám s hlemýždím slizem.

Vystavený kupón je nepřenosný a jméno adresáta je neustále uváděno ve spojitosti s vyplacením výhry a výrazy „výherce“ či „jediný vítěz“. Hlavní cenou je 300 tisíc korun a při objednání většího počtu výrobků si výherce prý polepší o prémii v hodnotě 25 tisíc korun.

Výherní kupón je však spojen s objednávkovým formulářem a objednávka je podle samotného textu klíčem k výhře, přičemž ve formuláři je už jeden z produktů předvyplněný.

Podle přiložených pokynů se má kupón doplnit o identifikační štítek přibalený v zásilce a nejpozději do 12 dnů poslat s objednávkou v předplacené obálce přímo oddělení udělování cen společnosti. Pocit štěstí z velké výhry umocňuje i pár vět údajně samotného generálního ředitele, který se nemůže dočkat okamžiku, kdy cenu šťastnému výherci osobně předá v hotovosti.

Místo výhry další lákadla ke koupi

Žádná výhra se však nekoná, byť spotřebitel objednávku vyplní, zboží převezme a zaplatí. Místo toho přicházejí další a další výherní kupóny, které svými formulacemi neodbytně naléhají, aby si jejich adresát opět u společnosti objednal. Zákazník pak možná znovu uvěří v možnost výhry, protože tentokrát by to třeba mohlo vyjít.

„Spotřebitelé by měli být více obezřetní k nabídkám různých výher navázaných na nákup zboží. Jedná se o agresivní obchodní praktiku, která může zásadním způsobem pozměnit chování spotřebitele tak, že se rozhodne k nákupu, který by za jiných okolností neudělal,” uvedl Zelený.

„Je třeba se rozhodovat pro koupi konkrétního výrobku kvůli němu samotnému, nikoli pro šanci vyhrát něco dalšího. Pokud byste bez příslibu výhry nic nekoupili, neměli byste nabídce podlehnout,“ dodal.