Kouzlo kodexu mobility, který definuje společné závazné postupy a pravidla, jimiž se banky musí řídit, spočívá v tom, že vy sami nemusíte běhat od jedné banky ke druhé, rušit starý účet, zřizovat nový, převádět příkazy a inkasa. Nová banka to vše zařídí za vás.

Jak to tedy funguje

Jakmile se rozhodnete změnit banku a využít k tomu kodex mobility, musíte nejprve navštívit pobočku nové banky, kde si založíte běžný účet a vyplníte žádost o změnu banky. Jejím prostřednictvím požádáte svou původní banku o zrušení všech trvalých příkazů a souhlasů s inkasem ke dni, který si sami zvolíte. V žádosti zároveň sdělujete původní bance, aby seznam všech příkazů a inkas odeslala do nové banky.

Přes formulář zároveň vypovíte u své staré banky smlouvu o běžném účtu a novou banku požádáte o zřízení trvalých příkazů a souhlasů k inkasu, které se k ní na seznamu od původní banky dostanou.

Jediné co, za vás nová banka neudělá a zůstane to na vás, je nutnost informovat o novém čísle účtu svého zaměstnavatele, který vám na účet posílá výplatu (případně jiné společnosti, které vám pravidelně peníze zasílají) a také společnosti, které mají svolení k inkasu z vašeho účtu.

Celý proces změny banky s využitím kodexu mobility je zdarma a trvá zhruba 15 dní.

Na pobočku musíte

Současná právní úprava nedovoluje převést účet z jedné banky do druhé kompletně on-line, aniž by člověk musel navštívit pobočku nové banky. Musíte tam minimálně jednou a to ve chvíli, kdy podpisem na žádosti změnu banky potvrdíte.

„Každopádně změna banky prostřednictvím kodexu mobility je možná pouze na základě klientem podepsané žádosti o změnu banky, převod není možné zařídit prostřednictvím internetu,” upřesnil Petr Plocek z UniCredit Bank.

Některé banky se klientům snaží přechod co nejvíce usnadnit a možnost vyplnění žádosti jim dávají na svých webových stránkách. Učinit tak můžete například u Raiffeisenbank či Air Bank, která pro klienty připravila Přestupní kartu, již si mohou klienti dopředu vyplnit na internetu. Mohou ji využít k přestupu do kterékoliv jiné banky. Vytištěnou kartu pak jen donesou na pobočku nové banky. Ta už pak stejně jako u kodexu mobility vše ostatní vyřídí za ně.

„Dalším zjednodušením by mohla být už jen kompletní změna banky přes internet, jak to jde například ve Velké Británii. To by už ale vyžadovalo změnu samotného kodexu,“ doplnil Jakub Petřina.

Kodex mobility využívá zlomek klientů

Kodex mobility platí už od listopadu 2009. Dosud k němu přistoupila naprostá většina tuzemských bank, kromě mBank. Nicméně, jak ukázal průzkum společnosti STEM/MARK, téměř devět lidí z deseti (86 procent) o něm ještě nikdy neslyšelo.

I přesto, že u většiny bank si klient přechod od jedné banky ke druhé zařídí sám, některé banky potvrzují zvyšování povědomí o kodexu mobility. „Velká část klientů využívá možnosti kodexu, ale stále ještě větší část klientů preferuje variantu, že si převod zajistí sama,” uvedla pro Právo Pavla Kozáková z České spořitelny.

"Nejčastěji si klienti zřizují účty sami, postupně však zaznamenáváme nárůst těch, kteří využívají kodex mobility. Zatím se však jedná jen o malé procento z těch, kteří si jako svou novou finanční instituci zvolí Fio banku," uvedl mluvčí banky Zdeněk Kovář.

„V případě přechodu do UniCredit Bank využívá kodex mobility každý čtvrtý klient,” řekl mluvčí banky Petr Plocek.

„Aktuálně využívá kodex mobility řádově 15 až 20 procent nově příchozích klientů do Equa bank,” zmínila tisková mluvčí banky Markéta Dvořáčková.

„Kodex mobility využívá jen naprostá menšina klientů, v řádu jednotek procent z celkového počtu nových klientů,” doplnil Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.

„Klienti preferují si vše v souvislosti se změnou banky vyřídit sami, kodex mobility využívá menší část klientů,” uvedla Pavla Hávová z ČSOB.

Dvě pětiny klientů zvažují změnu banky

Podle průzkumu 40 procent Čechů uvažuje o tom, že svou stávající banku změní. Každý sedmý člověk to plánuje udělat už letos.

Hlavním důvodem ke změně jsou pro tři čtvrtiny lidí vysoké poplatky za používání účtu, pro třetinu nízké úroky u spoření a pro čtvrtinu naopak vysoké úroky u půjček. Mezi další důvody k odchodu patří některé chybějící služby, neochota banky nebo nekvalitní obsluha.

„Každý týden změní banku okolo 2500 Čechů,” doplnil údaje z průzkumu Jakub Petřina z Air Bank.

Zvýšený zájem o své služby mnohé banky potvrzují. „V roce 2014 k nám přešlo více než 117 tisíc nových klientů. Většina z nich přechází z velkých bank, tzv. velké trojky. Letos chceme ve stejném tempu nárůstu nových klientů pokračovat a daří se nám to - od ledna od půlky března 2015 jsme získali téměř 30 tisíc nových klientů,” doplnil Zdeněk Kovář z Fio banky.

„Jen od začátku letošního roku k nám přišlo přes 22 tisíc nových klientů, celkově jich už nyní máme přes 340 tisíc,” uvedl pro Právo Vladimít Komjati z Air Bank.

Banky ve snaze rozšířit své řady o další klienty, přicházejí s novými výhodnými produkty. A klienti na to slyší. "V poslední době jsme skutečně zaznamenali zvýšený zájem o naše produkty a služby. Hlavním důvodem bylo zjednodušení našeho běžného účtu od 1. února 2015, kdy jsme fakticky začali nabízet běžný účet zcela zdarma bez podmínek," potvrdila Markéta Dvořáčková z Equa bank.

Příliv nových klientů zaznamenávají i větší banky, tento trend zmínila například Milada Franek z GE Money Bank: „Zvýšený zájem jsme zaznamenali především u běžného účtu Genius Free and Flexi a u nového účtu Genius bene+, který odmění klienty každý měsíc padesátikorunou.”

„Zájem výrazně vzrostl poté, co jsme spustili nový účet eKonto Smart, od loňského podzimu zaznamenáváme rekordní prodeje nových účtů,” sdělil Právu Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.

Meziroční nárůst o 37 tisíc klientů potvrdila i Komerční banka.