Inspektoři ČOI se při kontrolní činnosti setkali s několika novými způsoby klamání spotřebitelů, kteří jsou často na předváděcí akce lákáni na neexistující výhody, nebo se pořadatelé schovávají za známé společnosti či kradou cizí identitu.

Velmi často své nekalé praktiky a triky uplatňují vůči spotřebitelům - seniorům, kteří nátlaku prodávajícího nejsnáze podlehnou a nevýhodnou smlouvu na nepotřebné předražené zboží nebo služby podepíšou.

ČOI se podělila o zkušenosti inspektorů, ve kterých popisují, jak postupují někteří prodejci a pořadatelé předváděcích akcí, aby získali podpis spotřebitele na smlouvě.

Vyhráli jste, ale pozvěte nás domů

Kontroloři narazili například na takzvanou výhru s poradenstvím. Prodejce zavolá na neznámé telefonní číslo a volanému sdělí, že jeho číslo bylo vylosováno a on „vyhrál prémii“. Aby však tuto výhru mohl dostat, musí uvést svoje jméno, adresu i kontakt, přizvat svého partnera, případně sehnat další pár lidí a spolu s nimi se zúčastnit prý hodinové poradenské přednášky, kterou má uspořádat u sebe doma.

Pokud však volaný navrhne, že si prémii zdarma převezme v sídle firmy, je odmítnut s odůvodněním, že podmínkou získání prémie je právě poradenství, které proběhne u něho doma za přítomnosti dalších přizvaných účastníků.

V případě, že s tím bude souhlasit, čeká ho minimálně dvouhodinové vymývání mozku na téma „jak si udržet zdraví“. Slabší povahy pak bohužel podepíšou smlouvu na koupi zboží za několik desítek tisíc korun – buď v hotovosti, nebo na splátky. A za to dostanou naprosto bezcenný dárek.

Taková prodejní akce nemusí být ČOI vůbec hlášena, což pochopitelně představuje velké riziko pro spotřebitele. „Má sice právo od smlouvy nebo smluv do 14 dnů odstoupit, ale může se stát, že zjistí, že nemá kde odstoupit, protože na adresách ve smlouvě uvedených společnost nesídlí a pro poštu je adresát neznámý nebo se odstěhoval,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Ochutnávka nových výrobků a výhodný nákup

Další z fint, jak inspektoři zjistili, je lákání spotřebitelů na výhodné nákupy, aniž by prodejce uvedl, co bude prodávat, či na ochutnávky výrobků z nabídky nově otevíraných obchodů (samozřejmě bez vědomí jejich majitelů).

Realita je však velmi tvrdá, spotřebitele, kteří se anonymní firmou nechají zlákat, nečekají žádné speciality, hody nebo výhodný nákup zboží za velkoobchodní ceny, ale klasické předvádění hrnců, lamp, masážních přístrojů a podobných výrobků za přemrštěné ceny. Důvodem popsaného jednání zástupců těchto anonymních firem je, že nejsou řádně registrovány a podnikají bez oprávnění. Bohužel společností, které podle registrů podnikajících osob neexistují, a přesto působí na trhu a čile pořádají předváděcí akce, může být celá řada.

Jejich dealeři pod různými záminkami oslovují na ulicích větších měst zejména spotřebitele důchodového věku, snaží se získat jejich osobní údaje – jméno, adresu a telefonní číslo, a následně je telefonicky pozvou na anonymní předváděcí akci do sálu pronajatého v místní restauraci.

Podle výpovědí účastníků jsou na těchto akcích uzavírány obchodní smlouvy, na nichž chybí jméno a identifikace prodávajícího, případně nejsou smlouvy vypracovány vůbec, ale jsou požadovány platby. Kupujícím je přislíbeno, že jim bude kupní smlouva předána dodatečně, což se nestane. Pokud spotřebitel na anonymní předváděcí akci podlehne nátlaku prodávajícího a uzavře koupi bez písemné smlouvy, nemá následně možnost od takové koupě odstoupit ani zakoupené zboží reklamovat.

Spotřebitelský ombudsman vám získá peníze zpět 

Nová nebezpečná praktika opět míří hlavně na seniory. Zástupci některých předváděcích firem mají informace o spotřebitelích, kteří již nějakou smlouvu na předváděcí akci uzavřeli. Vydávají se za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva.

Vyzývají seniory k dalšímu setkání pod příslibem, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží. Na začátku je opět telefonát, kterým se snaží prodávající přimět seniora k návštěvě akce. Podmínkou zpětného získání peněz za předražené zboží z předváděcích akcí je ale koupě karty v hodnotě až 25 tisíc korun, na kterou údajně spotřebitel někdy v budoucnu může získat hodnotný zájezd.

Podle poznatků ČOI však nikdo peníze zpět nedostal, protože žádný fond Evropské unie pro tyto účely neexistuje, spotřebitelé dostanou jen další přísliby výhod, za které je požadována platba předem. Cílem tohoto jednání je přimět spotřebitele, který v dobré víře očekává pomoc, pod záminkou této pomoci či slevy, k uzavření dalšího nevýhodného finančního závazku.