Hlavní obsah

Stovky lidí chtějí zpátky peníze za špatně uváděnou RPSN

– Praha
Právo, Jakub Svoboda

Po nedávném krachu iniciativy Poplatkyzpět.cz, jejíž iniciátoři slibovali stovkám tisíc bankovních klientů vrácení poplatků za vedení úvěrových a hypotečních účtů, Češi znovu ve velkém žádají po finančních ústavech vrácení peněz kvůli údajným nezákonným postupům při poskytování úvěrů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Tentokrát jde o chybně uváděnou RPSN u některých půjček na ojetá auta z autobazarů.

RPSN je roční procentní sazba nákladů, která kromě samotné úrokové sazby musí zohledňovat poplatky a všechny další náklady klienta související s úvěrem.

Řadu lidí povzbudila letošní dvoumiliónová pokuta České obchodní inspekce (ČOI) kvůli špatnému uvádění RPSN pro jednoho z poskytovatelů úvěrů. Už přes 800 lidí se obrátilo na sdružení Umbrella, které slibuje, že zájemcům zkontroluje smlouvy a uvedenou výši RPSN a případné přeplacené částky pro ně vymůže.

Firmy: náš výpočet zákon umožňuje

„Drtivá většina lidí, kteří se na nás obrátili, nemá ve své úvěrové smlouvě uvedenou sazbu RPSN správně,“ řekl Právu předseda sdružení Jan Mikulecký s tím, že tito lidé mají nárok na vrácení úroků a poplatků. Průměrná nárokovaná částka se nyní podle něj pohybuje kolem 80 tisíc korun.

Problém se špatně uváděnou RPSN by se podle odhadu sdružení mohl týkat až 20 tisíc klientů úvěrových firem. Ty shodně tvrdí, že jejich výpočet RPSN je v souladu se zákonem.

„Z minulosti navíc máme od ČOI potvrzen výpočet RPSN v našich smlouvách jako správný,“ řekl Právu mluvčí GE Money Bank, mateřské společnosti GE Money Auto, Pavel Zúbek. Problém je podle něj v tom, že ČOI používá jiný výklad zákona ohledně výpočtu RPSN, než jaký mají úvěrové společnosti.

Mluvčí úvěrové společnosti Home Credit Zuzana Bienvenu už dříve uvedla, že o definitivním výkladu zákona, jak správně počítat RPSN, bude zřejmě muset rozhodnout soud.

Česká obchodní inspekce už nicméně kvůli RPSN letos v únoru například uložila dvoumiliónovou pokutu úvěrové firmě Essox. Ta sice rovněž odmítla, že zákon porušila, podle závěru inspekce ale uváděla RPSN o polovinu nižší, než měla být. „Pokuta byla uhrazena,“ informovala Právo mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Essox podle inspektorů není jedinou společností, která nepravdivě informovala své klienty. „V kontrolách úvěrových firem hodláme pokračovat,“ uvedl pro Právo ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Chystají se žaloby

To, jestli lidé na úvěrových firmách peníze skutečně vymůžou, bude podle Mikuleckého s největší pravděpodobností záležet na posouzení finančního arbitra a soudů. „Je to samozřejmě boj proti velkým společnostem, kterým hrozí, že budou muset vracet miliardy, a budou se snažit bojovat všemi prostředky. Naším cílem je vyřešit tento spor mimosoudně, ovšem pokud to nebude možné, dalším krokem je finanční arbitr či soud,“ řekl Mikulecký. První žaloby by mohly být podle něj podány už do konce července.

Podle některých odborníků může případné vymáhání peněz komplikovat fakt, že výpočet RPSN není zákonem zcela jasně definován. „Je to jeden z hlavních argumentů úvěrových společností. Ovšem způsob, kterým si vykládaly výpočet sazby, již na první pohled velmi zkresluje výhodnost úvěru,“ tvrdí šéf sdružení Umbrella.

Sdružení, které jinak pomáhá lidem zbavit se dluhů, podle Mikuleckého také sleduje, kdy úvěrové společnosti změnily způsob kalkulace sazby RPSN. „Například ve smlouvách společnosti GE Money Auto ještě v listopadu 2010 je sazba počítána správně, ale v lednu 2011 je již výpočet prováděn jinak. Podobné je to i v případě společnosti Essox. Home Credit změnil způsob výpočtu sazby RPSN jako poslední na podzim 2011,“ uvedl Mikulecký.

Každá smlouva je jiná, varuje inspekce

„Úvěrové společnosti v době, kdy změnily výpočet sazby RPSN, začaly účtovat velmi vysoké poplatky za uzavření úvěrové smlouvy, často se jednalo o desetitisíce korun, a o tento poplatek navyšovaly celkový úvěr, tedy na něj zákazníkovi půjčovaly,“ dodal Mikulecký s tím, že stále se ovšem jednalo o poplatek související s úvěrem a měl být řádně započítán mezi náklady s ním spojené.

„Česká obchodní inspekce aktivity tohoto sdružení zaznamenala, ale zatím nelze odhadnout, jak budou úspěšné. Není jisté, v kolika případech došlo k chybnému stanovení výše RPSN, a nelze ani předjímat, jak budou v konkrétních případech soudy nebo finanční arbitr rozhodovat. Každá smlouva je jiná a ne vždy musí být rozhodnuto ve prospěch žalobce,“ řekla pak Právu mluvčí ČOI Fléglová.

Za kontrolu dokumentů a ověření správnosti sazby RPSN si Umbrella podle Mikuleckého nic neúčtuje. Sdružení podle něj počítá s úspěchem a po klientech bude chtít peníze za své služby až v případě, že pro ně nárokovanou částku skutečně vymůže. Mikulecký předpokládá, že by mohlo jít o 20 až 25 procent z vymožené částky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám