"Kupovala jsem si tonometr, a když jsem se zeptala, jak ho mám používat, prodavač mi sdělil, ať si přečtu návod nebo se domluvím se svým lékařem a ten mi všechno vysvětlí," svěřila se Právu šedesátiletá Milada S. z Turnova.

Nechtěla se s nepříjemným prodávajícím dál dohadovat a s odpovědí se spokojila. Návodu nerozuměla a požádala tedy o pomoc lékaře, do prodejny se už vracet nechtěla.

Prodávající však jednal v rozporu se zákonem o ochraně spotřebitele, podle kterého má zákazník na předvedení i vysvětlení, jak výrobek používat, právo. Zároveň je to pochopitelně i povinností prodávajícího.

Podle tiskové mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Miloslavy Fléglové, která se k dané problematice pro Právo vyjádřila, měla zákaznice na předvedení tonometru trvat. "Pokud by prodávající její žádost odmítl, mohla se obrátit na vedoucího či majitele obchodu, případně jít do jiné prodejny. A samozřejmě může podat podnět ke kontrole nebližšímu inspektorátu ČOI," doplnila Fléglová.

Každý výrobek ale předvést nelze

Podle Lukáše Zeleného, vedoucího právní poradny dTest, je povinností prodávajícího informovat spotřebitele o způsobu použití a údržbě výrobku i o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného užívání nebo údržby, prakticky ve všech případech. "Výjimku tvoří skutečnosti zřejmé nebo obecně známé. Například je jistě zbytečné, aby prodávající vysvětloval, jak má zákazník používat obyčejnou tužku," dodal pro Právo Lukáš Zelený.

Předvedení výrobku na prodejně má však své hranice. Zákon proto podle Miloslavy Fléglové pro povinnost předvedení používá formulaci "umožňuje-li to povaha výrobku".

"Předvedení může zákazník požadovat vždy, ale prodávající je povinen výrobek předvést pouze tehdy, nevylučuje-li to jeho povaha. Vezme-li to do absurdních závěrů, tak třeba erotické pomůcky, není z povahy věci možné předvést a vyzkoušet. Též stěží bude předvádět velmi rozměrné výrobky, jako jsou pračka, myčka, mrazicí boxy apod.," potvrdil Zelený.

Záruční list vám vystaví jen na požádání

Mnozí lidé mají zažitou představu, že při koupi výrobku jim obchodník automaticky vystaví záruční list pro případ, že by museli vadný výrobek reklamovat. To je však omyl. Nepočítejte s tím, že vám bude prodávající sám od sebe takzvaný záručák vnucovat. Musíte ho o něj sami požádat.

"Prodávající má povinnost vystavit záruční list, pokud poskytuje na zboží nebo jeho část delší záruku, než jakou obecně stanoví občanský zákoník, a také v případě, že si vyplnění záručního listu spotřebitel sám vyžádá," doplnila pro Právo Miloslava Fléglová.

"Zákon o ochraně spotřebitele uvádí, že pokud je to s ohledem na poskytovanou záruku potřebné, prodávající v záručním listě srozumitelným způsobem vysvětlí obsah poskytované záruky, uvede její rozsah, podmínky, dobu platnosti a způsob, jakým je možno uplatnit nároky z ní plynoucí," uvedl Zelený.

Koupi výrobku můžete doložit i s pomocí svědka

Pokud se vám výrobek během záruční doby porouchá, máte právo ho reklamovat. Záruční list však k uplatnění reklamace nepotřebujete. Stačí vám jen prokázat, že jste si u daného obchodníka reklamovaný výrobek v konkrétní den pořídili.

"Kupující nepotřebuje záruční list k uplatnění reklamace. Postačí mu účtenka, výpis z bankovního účtu prokazující nákup výrobku nebo dokonce svědecká výpověď," upřesnil Zelený.